Pasaulinės sunkvežimių rinkos tendencijos

Vokietijos automobilių sąjungos VDA ekspertai prognozuoja, jog šiemet sunkvežimių poreikis pasaulio rinkoje išaugs 5 proc. - iki 3,27 mln. vienetų. Ypač dinamiškai vystosi JAV rinka. Vien šioje šalyje sunkiųjų transporto priemonių paklausa šoktels penktadaliu ir sudarys iki 366 000 sunkvežimių.

Reguliuoja krizės padariniai
Pasak VDA prezidento Matthias Wissmann’o, esant tokioms prognozėms, nemažai pelno tikisi ir Vokietijos automobilių gamintojai, kurių transporto priemonės kai kuriose šalyse sudaro iki 30 proc. bendros rinkos dalies. Daugelyje Europos valstybių kol kas jaučiami ekonomikos krizės padariniai, nors sunkvežimių poreikis apskritai auga. Prognozuojama, jog sunkvežimių, kurių bendroji masė didesnė nei šešios tonos, paklausa Vakarų Europoje šiemet sudarys nuo 250 000 iki 256 000 transporto priemonių. Tai reiškia šios kategorijos sunkvežimių paklausos sumažėjimą nuo 2 iki 4 proc. Vokietijoje tokių sunkvežimių poreikis gali sudaryti apie 86 000 vienetų, t.y. sumažės iki 3 proc.
 
Rinkos plėtra ir toliau numatoma Rusijoje, Japonijoje ir Indijoje. Brazilijoje, kur Vokietijos sunkvežimių gamintojai užima pirmaujančias pozicijas rinkoje. Transporto priemonių poreikis gali šiek tiek sumažėti dėl išmetamųjų dujų emisijos naujų standartų ir rinkos konjunktūros pokyčių. Didžiausioje pasaulyje sunkvežimių rinkos šalyje Kinijoje plėtra taip pat turi tendenciją stabilizuotis ar net šiek tiek mažėti. VDA rinkos ekspertų duomenimis, sunkiųjų transporto priemonių poreikis, palyginti su 2011 m., šiemet čia gali sumažėti iki 3 proc. Tačiau tai būtų tik trumpalaikė tendencija Kinijoje. 
 
Palankios plėtros sąlygos
Tendencijos rinkoje labai greitai keičiasi. Praėjusiais metais sunkvežimių gamintojų gamybos apimtis ir jų realizavimas Europoje išaugo ketvirtadaliu - iki daugiau nei 1,2 mln. vienetų. Pirmąjį šių metų ketvirtį sunkiųjų transporto priemonių paklausa padidėjo iki 4 proc. ir sudarė 106 300 sunkvežimių. Kadangi transporto poreikis greitai reaguoja į ekonominės situacijos sąlygas, kai kuriose Vakarų Europos šalyse per pirmuosius penkis šių metų mėnesius sunkvežimių paklausa sumažėjo iki 6 proc.
 
Itin sėkmingi 2011 m. buvo priekabų ir kėbulų gamintojams. Balninių vilkikų puspriekabių paklausa pernai išaugo iki 50 proc. ir sudarė apie 76 000 prikabinamosios technikos priemonių. Per pirmuosius tris šių metų mėnesius šio segmento rinkos tendencijos beveik nesikeitė, prognozuojama, jog šiemet Vokietijos priekabų gamintojai rinkai pateiks apie 56 000 naujų priekabų, puspriekabių ir kėbulų.
 
Rinkos plėtra 2013 m.
Pasak VDA prezidento, ateinančiais metais pasaulyje, įskaitant ir Europą, vėl numatoma dinamiška rinkos plėtra. Žinoma, tai negalios tose Europos šalyse, kurios nespės įveikti ekonomikos krizės padarinių. Apskritai Senojo žemyno šalyse sunkvežimių paklausa kitais metais turėtų išaugti apie 0,8 proc. Tai labai priklausys ir nuo krovinių gabenimo apimties sausumos transportu tendencijų. Pagal trumpalaikes ekspertų prognozes iki 2015 m., krovinių gabenimas automobilių keliais kasmet didės maždaug po 3,3 proc. Atsižvelgiant į šias krovinių rinkos prognozes, panašiai turėtų didėti ir modernių bei ekonomiškų sunkvežimių, vilkikų ir jų priekabų paklausa.
 
Parengė Tomas LABŽENTIS
www.komtrans.lt