Nesisaugosi pats - neturėsi

Lietuvos kriminalinės policijos biuro duomenimis 2011 metais Lietuvoje užregistruoti 79 582 nusikaltimai. Tarp jų – 3620 transporto priemonių vagystės. Atrodytų nedaug, vos 4,55 proc., tačiau ir materialiniu, ir psichologiniu požiūriu tas „nedaug“ dažnai sveria kur kas daugiau, negu šimtai „eilinių“ vagysčių: prarastų transporto priemonių nuostoliai kartais būna milžiniški, o daugelis iš jų susilaukia rezonansinio nusikaltimo statuso. Tačiau, kaip tvirtina Lietuvos kriminalinės policijos pareigūnai, tokių nusikaltimų mažėja, tik vis dėlto ne taip sparčiai, kaip jiems norėtųsi.

Galima pasidžiaugti, tačiau...
Per 2011 metus šalyje pavogtas 1 521 automobilis, tai 213 automobilių arba 12,3 proc. mažiau, nei 2010 metais (1 734). Pasak biuro nusikaltimų tyrimo pirmosios valdybos antrojo skyriaus viršininko Darius Zaso, kryptingas policijos, draudimo įstaigų ir visos visuomenės pastangas šia linkme atspindi faktas, kad beveik per dešimtmetį, nuo 2002-ųjų iki 2011-ųjų pabaigos, per metus pavagiamų automobilių kiekis šalyje palaipsniui sumažėjo beveik keturis kartus - nuo maždaug 6500 iki 1500. Galima būtų pasidžiaugti, tačiau...
 
...tačiau tuo džiaugsis tik tie, kas nuo ilgapirščių nėra nukentėjęs. Jei vieną rytą savo automobilio nerasite ten, kur vakar jį palikote, nedžiugins jūsų nei keturis kartus sumažėjęs automobilių vagysčių skaičius, nei kriminalistų pastangos. Juolab kad statistika atrodo labai, kitaip nepasakysi,  įdomiai: vien per 2011-ųjų sausį ir vasarį buvo pavogta maždaug trečdaliu daugiau automobilių, nei 2010-ųjų pradžioje. Vasarop automobilių vagystės aprimo.
 
Kadangi kaip tvirtino filosofai, niekas iš nieko neatsiranda ir niekur nedingsta, netrukus paaiškėjo ir to protrūkio priežastis: kriminalistai jį sieja su muitų pokyčiais Baltarusijoje. Didesni muitai įvežamiems automobiliams įsigaliojo nuo liepos 1 dienos, tad iki tos datos kaimyninės šalies piliečiai puolė vos ne urmu pirkti pavažinėtus automobilius.
 
Matydami tokią paklausą, vagys nedelsdami  ėmėsi darbo, ir mūsų šalyje pavogti automobiliai pradėjo sėkmingai riedėti alkoholiui ir cigaretėms priešinga kryptimi. Po liepos pirmosios šie „barteriniai mainai“ neteko prasmės, tad vieni puolė skaičiuoti viščiukus, o kiti galėjo kiek atsipūsti – vagysčių sumažėjo.
 
Jų, žinoma, sumažėjo ir dėl dar vienos priežasties: kuo daugiau automobilių pavagiama, tuo daugiau nusikaltėliai palieka pėdsakų. Jais eidami kriminalistai vien pernai įvairiuose šalies miestuose už grotų patupdė kelias garsias automobilių vagystėmis ir grobimais užsiimančias grupuotes. Tačiau neturėkim iliuzijų: kaip sako rusų priežodis, šventa vieta tuščia nebūna, pasodintuosius už grotų netrukus kažkas pakeis. Pagaliau po metų kitų už gerą elgesį pirm laiko į laisvę išeis kalėjimuose kvalifikaciją pakėlę profesionalai, ir ratas vėl ims suktis įprastu greičiu.
 
Užburtas ratas?
Taip atrodo tiktai mums, besirūpinantiems kuo greičiau nulėkti iš taško A į tašką B. Kriminalistikos profesionalai mano kitaip. Jų požiūriu rato čia iš tikrųjų esama, tačiau laikyti jį užburtu..? Tai elementariausias ratas, kurį nuolat ridena tiek ilgapirščiai, tiek patys jiems talkininkaujantys automobilių savininkai, tinkamai nepasirūpinantys savo transporto priemonės apsauga. Kai aplink tūkstančiai automobilių be signalizacijos arba ji yra tik dėl akių, dažniausiai pati pigiausioji, įmontuota tik draudimo bendrovės reikalavimu, nuodėmė nepakelti nuo grindinio pinigėlį.
 
Ne ką geresni ir naivuoliai, lengvai patikėję naujame automobilyje įmontuotų apsaugos priemonių galimybėmis: serijinės gamybos serijinę apsaugą vagys išstudijuoja gana greitai, juolab kad tai nėra labai sunku. Tereikia perprasti sistemą, turėti atitinkamus įnagius ir kiekvienas tos markės automobilis – tavo. Profesionalūs vagys nesunkiai įveikia ir pigesnes signalizacijas, skirtas apsaugai nuo smulkių vagišių ar gatvės chuliganų, kurie dažniausiai pasitenkina arba automobiliais be jokios apsaugos, arba grubiai įveikia ją paprastomis mechaninėmis priemonėmis. Rezultatą matote lentelėje. 

 

Automobiliu vagystes

2010

2011

pokytis

Proc.

Sausis

 

124

173

49

39,52%

Vasaris

95

114

19

20,00%

Kovas

177

150

-27

-15,25%

Balandis

155

116

-39

-25,16%

Geguze

173

104

-69

-39,88%

Birzelis

156

89

-67

-42,95%

Liepa

136

104

-32

-23,53%

Rugpjutis

148

116

-32

-21,62%

Rugsejis

165

130

-35

-21,21%

Spalis

155

152

-3

-1,94%

Lapkritis

135

140

5

3,70%

Gruodis

115

133

18

15,65%

Is viso per 12 men.

1734

1521

-213

-12,28%


Sunkvežimiai ir autobusai nedomina
Situacija su komercinės paskirties automobiliais kiek kitokia. Vagių akyse vertybė yra ne pačios transporto priemonės (mažesnė paklausa, sunkiau realizuoti, papildomų apsaugos priemonių, saugančių krovinį tikimybė), o jose paliktos prekės, ypač jei jas galima greitai ir nesunkiai realizuoti. Antra vertus, komercinis transportas didžiąją laiko dalį yra kelyje arba pakrovimo ar iškrovimo vietose, tad pavogti mašiną lieka mažai galimybių. Šiuo požiūriu pačios pavojingiausios vietos – poilsio aikštelės pakelėse. Pagaliau pavogtą vilkiką ar autobusą reikia kažkur paslėpti, o tai irgi nemenka problema. Be to, jais ne tik reikia mokėti važiuoti, bet ir turėti CE arba D kategorijos vairuotojo pažymėjimą, kitaip „sudegsi“ policijai sustabdžius kokio nors atsitiktinio reido metu.
 
Tačiau vagių gyvenime paklausos-pasiūlos dėsnis toks pats „geležinis“, kaip ir visos visuomenės veikloje. Gal netgi griežtesnis: tokios transporto priemonės vagiamos tik esant konkrečiam užsakymui ir žaibiškai dingsta Rytų platybėse. Tačiau – egoistiškai pasidžiaukime – Lietuva nėra palanki vieta sunkiojo transporto vagystėms: jai pervažiuoti tereikia keleto valandų, tad poilsio čia sustoja tik iš tolėliau vykstantys vairuotojai. Gal kaip tik šios aplinkybės dėka pernai buvo pavogtos tik devynios komercinio transporto priemonės. Šiuo požiūriu kur kas labiau nukenčia Olandijos, Belgijos, Vokietijos ir kitų Vakarų Europos šalių vežėjai. Beje, ypač įsigiję naujas transporto priemones: skirtingai nuo lengvųjų automobilių, sunkvežimiai retai kada grobiami kaip donorai remonto darbų dirbtuvėms.
 
Tačiau, kaip tvirtina saugos tarnybų darbuotojai, vagys vis dėlto dažniausiai taikosi ne į transporto priemonę, o į ja gabenamą krovinį. Krovinio savininkai ir vežėjai to turėtų nė akimirkai nepamiršti ir reikalui esant užsisakyti atitinkamą apsaugą.
 
Vaistų nėra?
Mažėjant automobilių vagysčių pastaraisiais metais išryškėjo kita nemaloni tendencija – vis labiau vagiamos konkretaus modelio konkrečios automobilių detalės, kurių paklausa kinta. Tai ir navigacijos įranga, magnetolos, oro pagalvės, įvairios apdailos dalys - juostelės, grotelės, parkavimo jutikliai, veidrodėliai, žibintai, ratai, buferiai. Vienintelė kiek labiau efektyvesnė priemonė, kurią itin propaguoja lietuviškoji bendrovė „Altas“, - savanoriškas detalių ženklinimas.  
 
O paties lengvojo automobilio apsaugai, kaip teigia automobilių garso, vaizdo ir apsaugos sistemų prekybos bei montavimo lyderės šalyje, šiemet savo veiklos 20-tį pažyminčios bendrovės „Vilniaus Altas“ direktorius Vytautas Grigaitis, - neabejotinai viena veiksmingiausių ir efektyviausių automobilių apsaugos-paieškos priemonių - „Cobra Connex“ sistema. Neatsitiktinai ją pasirinko prestižinių ir vagių labiausiai geidžiamų „Porsche“, „Audi“, „Bentley“, „Ferrari“, „Infiniti“, „Lamborghini“, „Masserati“, „Renault“, „Nissan“, „Mercedes-Benz Trucks“ bei kitų automobilių gamintojai. 
 
Deja, ji kol kas gana brangi tiek įsigyti, tiek eksploatuoti, tačiau prieš nusprendžiant, kas yra brangu, o kas pigu, gal vertėtų paskaičiuoti? Jei perkamo automobilio kaina, tarkim, 100 tūkst. litų, tai „Cobra Connex“ sistema kainuos 2,8 proc. šios sumos. O jei 300 tūkst. - tai vos 0,93 proc. O dar, kaip tvirtina „Lietuvos draudimo“ gyventojų draudimo skyriaus vadovas Andrius Gimbickas, automobilių savininkams, susimontavusiems šią sistemą, taikomos specialios draudimo sąlygos – 20% nuolaida „Kasko“ draudimui ir vagystės atveju išmokama 100% automobilio vertės, t.y. neišskaičiuoja netgi 10% frančizės suma.
 
Taigi, nesiūlau pirkti, siūlau skaičiuoti.
 
 
Kęstutis Bruzgelevičius
www.komtrans.lt