Alternatyvių degalų privalumai ir trūkumai

Naujų technologijų taikymas degalų iš atsinaujinančių šaltinių gamyboje siūlo alternatyvą: plačiau naudoti naujos kartos biologinius degalus arba jų mišinius su tradiciniais degalais ir tuo būdu sudaro galimybę ženkliai sumažinti aplinkos taršą

„Shell“: kas mūsų laukia?
 
Hibridiniai ir elektriniai automobiliai jau bandomi ir artimiausiu metu bus naudojami prekes išvežiojančiuose  lengvuosiuose sunkvežimiuose ir miestų autobusuose. Tokių transporto priemonių pritaikymo galimybės kol kas ribotos dėl brangiai kainuojančių techninių inovacijų. Sunkiasvorės transporto priemonės, dirbančios tarptautiniuose maršrutuose, turi būti ne tik modernios, komfortiškos, bet ir ekonomiškos, tad jų  eksploatavimas su hibridiniais ar elektros varikliais dabar ir artimiausiu metu bus per didelė prabanga.
 
„Shell“ koncernas, pasitelkęs mokslininkus, atliko specialią studiją apie nuolat didėjantį  degalų poreikį Europos Sąjungoje ir artimiausią perspektyvą. Studijoje pateikiami svarūs motyvai, kaip tradicinius degalus mažiausiomis sąnaudomis pakeisti biologiniais arba įvairių proporcijų jų mišiniais. Tokiu būdu  galima ne tik ženkliai sumažinti aplinkos taršą, bet ir atpiginti krovinių gabenimo sąnaudas.
 
Dabartinis transporto potencialas
 
Pasak vieno iš šios studijos iniciatorių, koncerno „Shell“ ekonomikos vadovo dr. Jörg´o  Adolf´o,  dabar  94 proc. sunkvežimių ratus suka dyzeliniai varikliai, o 99 proc. sunkiasvorių sunkvežimių naudoja dyzeliną. „Shell“ atstovo teigimu, dyzeliniai automobiliai sudaro krovinius ir prekes gabenančių transporto priemonių stuburą, o energetinis šių automobilių stuburas susideda tik iš dyzelino.
 
Studijos duomenimis dabar vien tik Vokietijoje krovinio transporto apimtis sudaro apie 670 milijardų tonkilometrių. Iki 2030 metų ši apimtis padidės iki vieno tūkstančio milijardo tonkilometrių. Transporto priemonių parkas su dyzeliniais varikliais turi tendenciją nuolat augti, tad ES jo darbo apimtis per artimiausius 20 metų padidės iki 50 proc. ir sudarys apie 3 400 milijardų tonkilometrių. Automobiliai kol kas lieka lanksčiausia ir patikimiausia transporto rūšis, užtikrinanti stabilų ir nepertraukiamą prekybos centrų, statybos aikštelių ir kitų visuomenei gyvybiškai svarbių objektų darbą.
 
Taršos mažinimo priemonės
 
Siekdami mažinti aplinkos taršą, įstatymų leidėjai Europoje nuo 1993 metų pradėjo taikyti transporto priemonėms išmetamųjų kenksmingų dujų emisijos Euro standartus, pirmiausia ribojant azoto oksidų (NOx) ir suodžių dalelių (PM), po to ir anglies dioksido (CO2)  leistinus kiekius.   Nuo šios ES įsigaliojusios direktyvos iki šiol transporto priemonių gamintojams pasisekė beveik dviem trečdaliais arba iki 90 proc. sumažinti bendrą išmetamųjų kenksmingų medžiagų emisiją.
 
Tačiau dėl to iškilo sudėtinga problema: kaip parodė patirtis, mažinant azoto oksidų (NOx) emisiją, didėja suodžių dalelių (PM) emisija ir atvirkščiai. Be to, pradėjus taikyti šias technologijas pirminiame etape padidėjo bendros degalų sąnaudos, o tuo pačiu - ir anglies dioksido (CO2) emisija.
 
Iš dalies išsprendus ir šią problemą, dabar Vokietijos krovininių transporto priemonių anglies dioksido emisija, studijos duomenimis,  sudaro tik apie 5 proc. bendros teršalų apimties. Kadangi pasak „Shell“ atstovo J. Adolf ´o,  krovinių gabenimo apimtis automobiliais iki 2030 metų ženkliai didės, todėl būtina ieškoti kelių, kaip sumažinti transporto priemonių taršą visoje Europoje.
 
Sunkvežimių ateities potencialas – alternatyvūs degalai
 
Taigi ką daryti, kad kelių transporto priemonės nebūtų vienu iš pagrindinių aplinkos teršėjų? Studijos iniciatoriai siūlo optimalų sprendimą, kurį įgyvendinus dyzelino sunaudojimą galima sumažinti iki 10 proc. Šį jo kiekį būtina pakeisti alternatyviais degalais iš atsinaujinančių šaltinių.
 
Transporto priemonių gamintojams rekomenduojama pradėti montuoti variklius, pritaikytus naudoti biodegalus. Daugeliui gamintojų ir naujų transporto priemonių naudotojų jau neblogai žinomas rinkoje prieš keletą metų pasirodęs biodyzelinas FAME - riebalinių rūgščių (metilesterio), o taip pat rapsų, sojos ir panaudoto kitų rūšių augalinio aliejaus arba gyvulinių riebalų mišinys. Koncerno „Shell“ ir mokslininkų pateiktos studijos duomenimis, į degalų bakus netolimoje ateityje bus galima pilti grynus  FAME arba atitinkamai B100 ( RME - rapsų metilo esterio)  degalus.
 
Dabar jau pradedamas  naudoti 7 proc. RME mišinys su tradiciniais degalais (B7). Tokios sudėties degalų mišinys, palyginti su tradiciniu dyzelinu, sudaro  galimybę iki 45 proc. sumažinti aplinkos taršą. Studijos duomenimis, praėjusiais metais „Shell“ degalinėse parduota 2,6 milijono tonų biodegalų, iš jų – 2,3  mln. tonų biodyzelino. Dažniausiai buvo naudojami biologinių ir tradicinių degalų mišiniai. 
 
Naujausi modernūs sunkvežimiai jau gali naudoti grynus biodegalus, tačiau senesnėms transporto priemonėms jų naudojimas gali sukelti rimtų problemų. Ekspertų duomenimis, FAME degalai, palyginti su tradiciniu dyzelinu, pasižymi blogesnėmis tepimo savybėmis, dažniau reikia keisti alyvą ir filtrus, greičiau susidėvi variklio tarpikliai ir sandarinimo priemonės. Be to, grynas  biodyzelinas didmeninės prekybos tinkle – kol kas brangesnis už tradicinį mineralinės kilmės dyzeliną.
 
Taigi ir visuomenės, ir  Žaliųjų ar kitų gamtosaugos organizacijų iniciatyva ir pastangomis  bei ES įvairių valstybių vyriausybių potvarkiais būtina skatinti ne tik transporto priemonių, bet ir degalų gamintojus bei jų vartotojus taikant mokestines lengvatas už FAME, RME ir kitų ekologiškų degalų ar jų mišinių naudojimą.
                     
Tomas LABŽENTIS
www.komtrans.lt