„Volvo“: nuo idėjos iki serijinės gamybos

Pro gamyklos vartus nuo 2013-ųjų pavasario vienas po kito išrieda naujos kartos „Volvo FH“ sunkvežimiai. Daug kas iš vežėjų jau yra pabuvojęs pagrindinėje koncerno gamykloje Geteborge, matė kaip jie surenkami. Tačiau iki naujas modelis čia patenka, jam reikia nueiti ilgą kelią – nuo kalno popierinių eskizų ir brėžinių iki gamybos „repeticijų“ specialiose gamyklose. Tik nuėjęs šį kūrybinių kančių pilną kelią naujas modelis įgyja teisę vadintis „naujos kartos sunkvežimiu“.

 Iš pradžių –  iššūkiai                                                                                                                                                                               
„Volvo Trucks“ strategijos ir planavimo skyriaus vadovas Jonas Nordqvistas pasakoja, ką tai iš tiesų reiškia.
Nuo idėjos iki serijinės modernaus sunkvežimio gamybos laukia ilgas kelias. Atidi klientų, visuomenės ir konkurentų analizė parodo, kokius reikalavimus turės atitikti naujas sunkvežimio modelis. Taip pat atidžiai stebima rinka, siekiant nustatyti, kokias technologines naujoves galima būtų pritaikyti naujame gaminyje. Šie duomenys sudaro pagrindą įrangos ir transporto sprendimų sąrašui, pagal kurį ir bus kuriamas modernus sunkvežimis.

Tik po to ateina laikas kitam iššūkiui – idėjas paversti  tikrove. Šiame etape būtinas bendradarbiavimas tarp įvairių padalinių, kai visi darbuotojai, pradedant projektavimo ir konstruktorių komanda ir baigiant gamybininkais pradeda dirbti drauge. Bene svarbiausias šio etapo uždavinys – suderinti visų šiame darbo procese dalyvaujančių specialistų norus, pageidavimus, siekius ir netgi ambicijas ir bent popieriuje sukurti sunkvežimį tokį, kurį ... būtų galima gaminti.

Skamba paradoksaliai, tačiau jei visų specialistų visi norai būtų įgyvendinti, realybėje turėtume monstrą su kuo puikiausiomis atskirų agregatų savybėmis, tačiau nevažiojantį, nes tuos puikios savybės viena kitai prieštarautų. Tad šiame etape svarbiausi atradimai yra kompromisai, padedantys suderinti pačius gražiausius įvairių sričių specialistų siekius. Tai pirmoji naujojo sunkvežimio idėjos kūrybinių kančių stadija. Jos rezultatas -  kalnas popierinių bei elektroninių dokumentų, plastilino bei moliniai maketai. Ilgos kūrimo kelionės pabaiga įkūnijama metale.

Visus šiuos darbus atlieka gana siauras specialistų ratas palyginus nedidelėje erdvėje: kūrybiniai ginčai, kaitinami kūrybinių aistrų, turi virti viename katile. O štai idėjos perkėlimas į gamybą turės išplaukti į tarptautinius vandenis: Europoje (Švedijoje, Belgijoje ir Rusijoje) esančios „Volvo“ gamyklos, bendradarbiaudamos su inžinieriais, pagrindinį dėmesį sutelkia naujo gaminio kūrimui, taip pat pasirūpina naujais gamybos procese naudojamais įrankiais, įranga bei darbuotojų mokymu.
„FH - visiškai naujas sunkvežimis su visiškai nauja kabina. Nėra nė vieno kabinos komponento, kuris būtų perkeltas iš ankstesnio modelio, todėl atsiranda nauji reikalavimai tiek mūsų personalui, tiek įrangai, nes pastaroji dažnai yra pritaikyta konkrečiam gaminiui“, – teigia Hansas Elmqvistas, naujojo „Volvo FH“ gamybos vadovas, atsakingas už visų Europos gamyklų veiklą.

Investicijos į gamyklas
Šiuolaikiškam sunkvežimiui gaminti reikalingi itin modernūs gamybos įrankiai. Viena iš didžiausių  investicijų - nauji presai, naudojami visoms kabinos dalims gaminti.

„Vienas aspektas, kuriuo naujoji „Volvo FH“ serija yra unikali, yra tas, kad mes daugelį detalių presuojame penkiais etapais. Tuo siekiame užtikrinti reikiamą geometriją: kuo daugiau detalė yra presuojama, tuo geriau įvairios jos dalys dera kartu, todėl pagerėja kabinos surinkimo kokybė“, – aiškina Hansas Elmqvistas.

Kita svarbi investicija – 56 naujų robotų įsigijimas, kurie pagerino gamybos efektyvumą. Automatika garantuoja, kad kiekvienas sunkvežimis pasižymės ta pačia aukšta kokybe. Pavyzdžiui, dabar priekiniai sunkvežimio stiklai yra įklijuojami į savo vietą. Tai suteikia du privalumus: kabina yra saugesnė, nes langai yra kabinos konstrukcijos dalis, o gamybos procesas tampa veiksmingesnis. Be to, užtikrinama ir didesnė kokybė.

Gamyba prasideda nuo eksperimentų                                                                                                                                          
Gamykloms teko svarbus ir atsakingas vaidmuo kuriant naująjį sunkvežimį. Nenutraukiant jau vykdomos sunkvežimių gamybos, „Volvo“ dviejose gamyklose Švedijoje, įsikūrusiose Tuvėje ir Umėjoje, įsteigė du eksperimentinius padalinius. Juos galima apibūdinti kaip miniatiūrines gamyklų ir jų konvejerių kopijas. Čia galima išbandyti naujus įrankius ir sukurti bandomuosius sunkvežimius. Įdiegtos naujovės leido teoriją paversti praktika, nustatyti geriausią surinkimo procesą ir išsiaiškinti, ar įmanoma pagaminti sunkvežimį tokia seka ir tais įrankiais, kuriuos numatė inžinieriai.
„Tai tarsi žmogaus kraujo apytakos sistema: mes patikriname visą sunkvežimį, kad užtikrintume, jog viskas veikia tiksliai taip, kaip ir turėtų. Išankstinė bandomoji gamyba eksperimentinėje gamykloje yra svarbi šio kokybės kontrolės proceso dalis“, – teigia Hansas Elmqvistas.

Eksperimentinėse gamyklose buvo vykdomi darbuotojų iš Švedijos ir viso pasaulio apmokymai bei gilinamos jų žinios. Per pastaruosius kelerius metus gamybos operatoriai iš viso pasaulio dirbo kartu su sunkvežimio kūrėjais eksperimentinėse gamyklose, siekdami išmokti surinkti naująjį sunkvežimį. Kai atėjo laikas perkelti surinkimo procesą į įprastas gamybos linijas Švedijos gamyklose, šie operatoriai galėjo mokyti savo kolegas, kaip tai atlikti. Toks pats procesas vyksta ir kitose „Volvo” gamyklose visame pasaulyje, nes naujasis „Volvo FH“ yra pritaikytas visam pasauliui“, – sako Hansas Elmqvistas.

Ergonomiški gamybos įrankiai
Moderniais sprendimais pasižyminčio sunkvežimio neįmanoma pagaminti be naujų įrankių ir technologijų. Eksperimentinėse gamyklose buvo kuriami ir ergonomiškesni darbo procesai. Nors naujasis FH yra sudėtingesnis, bet dėl patobulinimų ir išmanių surinkimo sprendimų naujųjų sunkvežimių gamyba tapo lengvesnė. Pavyzdžiui,  važiuoklę gamybos metu galima apversti apačia į viršų – tokiu būdu užtikrinama lengvesnė prieiga įvairių komponentų montavimui. Langai įklijuojami į savo vietą, todėl padidėja kabinos tvirtumas. Be to, visi elektros laidai išvesti dešinėje važiuoklės pusėje iki pat kabinos, o suslėgto oro linijos yra kairėje pusėje – viskas tam, kad būtų palengvintas sunkvežimio surinkimas.
„ Geresnės darbo sąlygos lemia geresnę gaminio kokybę. Jeigu kažką lengva surinkti, yra paprasta tai atlikti teisingai“, – apibendrina Hansas Elmqvistas.

Ar žinote, kad:                                                                                                                                                                                  
... reikia maždaug penkių dienų, kad plieną paverstume itin moderniu sunkvežimiu.
                                                               
... su kabina dirba daugiau nei 350 porų rankų, kol ji visiškai surenkama.

... „Volvo FH“ nudažyti reikia 3,8 litro dažų.

... kiekvienas presavimo įrankis sveria nuo 25 iki 30 tonų 
 
...gaminant itin modernų sunkvežimį panaudota 2 790 varžtų.

... naujasis „Volvo FH“ sveria nuo 7 500 iki 12 500 kg (atsižvelgiant į specifikaciją).


www.komtrans.lt