“Scania”: pastovus keičiamas aktyviu

Iki trijų procentų mažiau degalų reikės „Scania“ sunkvežimiams, turintiems aktyvųjį greičio palaikymo prietaisą „Tempomat“, padedantį vairuotojui kelyje atsižvelgti į vietovės reljefą. CCAP abreviatūra („Cruise Control Active Prediction“) vadinamas prietaisas jau išmėgintas testuose.

Subalansuotas sunkvežimiams, bet...
„Scania“ vilkikai su CCAP pademonstravo geriausius rezultatus, už kuriuos šiam gamintojui šiemet įteiktas „Automobilių vairuotojų saugos klubo“ („Automobilclubs Kraftfahrer-Schutz“), arba trumpiau KS, prizas už efektyvų energijos taupymą ir aplinkosaugą.
 
Pasak klubo prezidento Pėterio Dytricho Rath’o, šis prizas jau 32 kartą įteikiamas transporto priemonių gamintojams už sėkmingus darbus, padedančius taupyti tradicinius degalus ir mažinti aplinkos taršą. Vertinimo komisija šiemet apdovanojo „Scania“ už sukurtą ir sunkvežimiams pritaikytą naują pastovaus greičio palaikymo sistemą CCAP.
 
KS prezidentas P.D. Rath’as džiaugiasi vertinimo komisijos sprendimu ir tikisi, jog naująją „Scania“ energijos taupymo ir aplinkos saugojimo sistemą bus galima įgyvendinti ir lengvuosiuose automobiliuose. Platus CCAP pritaikymas būtų ženklus transporto priemonių gamintojų indėlis, taupant mineralinių degalų resursus ir mažinant aplinkos taršą.  
 
CCAP veikimo ir efektyvumo principai
Ankstesnė pastovaus greičio palaikymo sistema turėjo ir vykdė tik vieną užduotį – bet kokioms sąlygoms esant laikytis vairuotojo nurodyto greičio. Tai gana patogu lygumose, tačiau neefektyvu kalvotose vietovėse: senieji tempomatai nemokėjo, tad ir negalėjo išnaudoti inercijos jėgų.
 
„Scania“ parengta CCAP sistema naudojasi borto kompiuterio duomenimis, kurie leidžia optimaliai reguliuoti autotraukiniui reikalingą judėjimo energiją. Tokiam reguliavimui būtiną topografinę informaciją greičio kontrolės prietaisas gauna iš GPS navigacijos sistemos. Active Prediction „skaito“ kelių duomenis, analizuoja artimiausių trijų kilometrų atkarpą ir iš anksto numato tolesnio važiavimo strategijos principus. Į borto kompiuterio duomenų bazę jau dabar galima įvesti apie 95 proc. Vakarų Europos magistralinių kelių, daugiausia automagistralių, o taip pat ir nemažai federalinių krašto kelių, esančių palydovinės navigacijos sistemoje.
 
Prieš kiekvieną įkalnę CCAP  sistema padeda autotraukiniui optimaliai įsibėgėti, norint mažiausiomis degalų sąnaudomis įveikti didžiausio pakilimo aukščio kelio atkarpą. Degalų padidėjimo sąnaudos tokiu atveju būna minimalios ir siekia tik nuo 0,03 iki 0,05 litro. Įveikus įkalnę, CCAP sistema automatiškai sumažina autotraukinio įsibėgėjimą net 8 proc. operatyviau, nei tai būtų atlikęs vairuotojas. Net patyręs vilkiko vairuotojas neturi galimybės taip greitai iš anksto įvertinti reljefo pokyčių. CCAP sistema įsijungia automatiškai kartu su greičio kontrolės prietaisu. Tačiau ji pradeda veikti tik autotraukiniui pasiekus 60 km/h ir didesnį greitį.
 
Parengė Tomas Labžentis
www.komtrans.lt