Dinaminio vairavimo sistema ir profesinės ligos

„Volvo Trucks“ atliktas tyrimas atskleidė, kad Europoje daugiau nei pusė sunkvežimių vairuotojų skundžiasi nugaros, kaklo ir pečių skausmais. Naujoji „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema sunkvežimį leidžia valdyti be didelių pastangų, todėl sumažėja vairuotojų profesinių ligų rizika.

   Su profesinėmis ligomis susijusios problemos yra žinomos jau seniai. „Volvo Trucks“ dabar atliko naują tyrimą, kuriame dalyvavo 160 sunkvežimių vairuotojų iš visos Europos. Paaiškėjo, kad pusė iš jų skundėsi nugaros, pečių ir kaklo skausmais. Dauguma 2011 ir 2012 m. atlikto tyrimo dalyvių buvo vyrai, važinėjantys į tolimuosius reisus.

   Kitas tyrimas, kurį 2011 m. atliko Europos saugos ir sveikatos darbe agentūra, atskleidė, kad Europoje 54 % moterų ir 37 % vyrų, dirbančių transporto sektoriuje, susiduria su raumenų ir kaulų sistemų problemomis. Pažeidžiamiausios vairuotojų sritys - pečiai ir kaklas. Paaiškėjo, kad Vokietijoje 43 % transporto sektoriuje dirbančių žmonių skundžiasi juosmens skausmais. Dėl mechaninės vibracijos atsirandantys nugaros negalavimai yra Belgijoje dažniausiai pasitaikančios vairuotojų profesinės ligos požymiai. Iš visų profesinių ligų, apie kurias 2000–2005 m. pranešė Ispanijos transporto sektoriaus darbuotojai, 90 % buvo raumenų arba kaulų sistemos ligos.

   Henrikas Gustafssonas, kuriam tik 27-eri, yra vienas iš tokių ligonių: nuolatiniai nugaros skausmai jam diagnozuoti kaip tipinė profesinė liga. Prieš penketą metų jis nuolat važinėdavo į tolimuosius reisus Norvegijoje, tačiau jį ėmė kamuoti nuolatiniai raumenų skausmai pečių juostos kairėje pusėje. Dėl peties skausmų Henrikas nustojo važinėti į ilgas keliones ir su tėvu ėmė vežioti medieną miške. Jis taip pat pradėjo treniruotes su svarmenimis, bet skausmai nepraėjo. Tačiau prieš pusantrų metų „Volvo“ atliekant eksploatacinius bandymus, Henrikui teko vairuoti naująjį FH vilkiką, kuriame buvo įrengta dinaminio vairavimo sistema. Jis pasijudo daug geriau.

   „Skirtumas yra tas, kad dabar nesu įsitempęs ir neprivalau itin saugotis. Dėl „Volvo“ dinaminio vairavimo sistemos sunkvežimis tampa labai stabilus kelyje,“ – sako Henrikas. - Anksčiau važiuodamas siaurais vingiuotais keliais vairuodavau įsitempęs. Kadangi sunkvežimyje  įrengta „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema, vairas nesprūsta iš rankų net važiuojant duobėtais keliais, kuriuose vairą anksčiau reikėdavo laikyti labai tvirtai. Dabar aš  galiu sėdėti labiau atsipalaidavęs, tad vairuodamas jaučiuosi visiškai kitaip, nei anksčiau“.

   Peteris Barkas, kuris Transporto tyrimų institute tiria sveikatos bei saugos problemas logistikos sektoriuose, paaiškina, kodėl taip yra.

   Važiuojant mažu greičiu prastais keliais, „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema vairui pasukti reikalingas pastangas sumažina maždaug 75 procentais ir beveik visiškai, t. y. apie 95 %, sumažina vairo vibraciją. O jei sunkvežimyje dar įrengta automatizuota pavarų dėžė „I-Shift“, vairuotojo patiriamas krūvis sumažėja dar daugiau. Skausmai nugaroje ir pečiuose atsiranda tada, kai rankų bei kaklo raumenys nuolat įtempti ir atliekami tie patys pasikartojantys judesiai. Taip tik atskiros raumenų grupės patiria didelį krūvį. Taigi jei vairuojant vairas yra gniaužiamas stipriai, dilbio, delno ir pirštų raumenys ima pavargti, jų skausmas pasiekia ir kaklą, pečius. Didesni raumenys, pavyzdžiui, dvigalvis raumuo, nėra tokie jautrūs, tačiau įsitempus pečiams netrukus pajuntamas ir sprando nuovargis. Naujoji „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema gerokai sumažina vairo „norą“ blaškytis, kuris atsiranda dėl kelio nelygumų. Jos dėka vairuotojui ne tik lengviau ir patogiau vairuoti, sistema taip pat daro mažesnį poveikį raumenims ir sąnariams ilguoju laikotarpiu.
   Medikų tyrimai atskleidė, kad vadinamoji viso kūno vibracija – didžiausia profesinių ligų priežastis. Vairuotojams jų pasirodymą dar pagreitina nuolat besikartojantys tie patys judesiai dėl kelio nelygumų, vairavimo ir pavarų perjungimo. „Kelias niekada nėra visiškai lygus, todėl važiuojančio vairuotojo kūnas yra nuolat kratomas. Jis sėdi nejudėdamas, o kūnas siūbuoja aukštyn žemyn. Vairuotojas vairą suka tam tikra jėga. Kuo ši jėga didesnė, tuo didesnė ir rizika ligos, kuri panaši į alkūnės sąnario epikondilitą – dažną bėdą, su kuria susiduria žaidžiantys tenisą bei tie, kurių darbe atliekama daug besikartojančių judesių“, - sako Jonas Nordquistas, „Volvo Trucks“ gaminių savybių vadovas.

   Henriko Gustafssono nugaros skausmas buvo diagnozuotas kaip tipinė profesinė liga. Užtat kai jis su tėvu nusprendė įsigyti naują sunkvežimį, jiems buvo paprasta pasirinkti – naujasis „Volvo FH“ su „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema. Kad ir naujas šis išradimas, jame nėra ypatingai sudėtingų mechanizmų, gerokai apsunkinančių vairo sistemą ir keliančių viso sunkvežimio kainą. „Volvo“ dinaminio vairavimo sistema yra sukurta ant įprastinės mechaninės vairo sistemos pamatų, kuriuose vairo velenas sujungtas su vairo pavara. Įprastas hidraulinis vairo stiprintuvas sukuria jėgą, padedančią vairuotojui pasukti sunkvežimio ratus. „Volvo“ sistemoje įtaisytas papildomas elektronikos valdomas elektrinis variklis, prijungtas prie vairo veleno. Jis veikia su hidrauliniu vairo stiprintuvu, o elektroninis valdymo įtaisas jam siunčia valdymo impulsus du tūkstančius kartų per sekundę. Važiuojant mažu greičiu elektrinis variklis padidina sukimo jėgą, o didesniu – automatiškai reguliuoja valdymą ir kompensuoja bandymus nukrypti nuo kurso, kuriuos sukelia, pavyzdžiui, šoninis vėjas arba duobėtas kelio paviršiaus.

    Paprasta ir efektyvu! Norintys tai pamatyti savo akimis, gali pasižiūrėti filmą „Volvo Trucks“ kanale „YouTube“ http://youtu.be/mmu7yCBcOSM