Šiaurės šalių žvaigždė - „Ekeri“

Universalumas visada buvo, yra ir, ko gero, bus lazda su dviem galais: viename jos gale – gundančiai plačios galimybės, kitame – daugybė apribojimų, neleidžiančių tas plačiąsias galimybes įgyvendinti. Suomių puspriekabių gamybos bendrovei „Ekeri“ pavyko pasiekti, kad ir vilkas būtų sotus, ir avys sveikos, tačiau nukentėjo pietinių Europos platumų vežėjai: jie kol kas dar mažai žino, kaip galima pasiekti, kad puspriekabė į vieną reiso pusę važiuotų kaip refrižeratorius, o atgalios - kaip širdis geidžia ar užsakovas panori. Kaip šitai pavyko pasiekti, pasakoja bendrovės „Ekeri“ vadovas ir vienas iš jos bendrasavininkių Mikaelis EKLUNDAS

Gerb. p. Eklundai, gal pradėkime interviu nuo bendrovės „Ekeri“ vizitinės kortelės. Mūsų šalies vežėjams, be abejo, žinomas šios bendrovės vardas, tačiau abejoju, ar jie žino jos istoriją ir faktus, kuriais ji gali didžiuotis. O šitai reikėtų žinoti, nes nuo 2014 m „Ekeri“ produkciją galima įsigyti ir Lietuvoje.
Pagrindinis mūsų įmonės privalumas - „Ekeri“ gamina priekabas, puspriekabes bei anstatus tik su pilnai atsidarančiomis šoninėmis durimis. Gamybos apimtis -  600 vnt. per metus. Lyg ir nedaug, tačiau mūsų pardavimo įmonės bei pardavimo skyriai (Lietuvoje, beje, taip pat) gali pasiūlyti ir naujas bei naudotas transporto priemones. Taip pat turime atskiras įmones, kurios užsiima transporto priemonių nuoma. Naujos transporto priemonės visada yra „Ekeri“ gaminiai, o naudotos bei skirtos nuomai gali būti ir kitų gamintojų. Todėl „Ekeri“ įmonių grupės metinė apyvarta - 55 milijonai eurų. Čia dirba 200 žmonių. Įmonės istorija prasidėjo dar 1945 metais: pirmoji produkcija buvo baldai, durys bei kiti gaminiai iš medienos.
 
Kaip automobilio, taip ir refrižeratorių daugelis pagrindinių elementų ilgą laiką buvo mediniai. „Ekeri“ spėjo išvengti šio transporto priemonių raidos etapo ar vis dėlto turėjo gaminti ir medinius šaldytuvų korpusus?
„Ekeri“ gamino medinius refrižeratorių kėbulus nuo 1950 iki 1970 metų. Vėliau dešimtį metų kėbulai buvo gaminami su plieno rėmu ir plokšte išorėje. Nuo 1980 metų kėbulus gaminome naudodami vakuuminius panelius su stiklo pluoštu viduje bei poliuretano pagrindu išorėje.

Šiuo metu pasaulyje populiariausios dvi refrižeratorių gamybos technologijos: viena – iš metalinių „buterbrodų“ sekcijų su putplasčio užpildais, kita – ištisinių polimerinių plokščių, suformuojančių visą refrižeratoriaus sieną ar stogą. Suveriamos durys „Ekeri“, ko gero, iš karto „pasmerkė“ rinktis metalizuotų plokščių konstrukciją?
„Ekeri“, priklausomai nuo gaminamų transporto priemonių paskirties, taiko skirtingas technologijas. Puspriekabės, kuriomis galima transportuoti pavojingus krovinius, atitinkančius EX III klasę, gaminamos naudojant metalizuotas plokščių konstrukcijas. O štai transporto priemonės, atitinkančios ATP (FRC) reikalavimus bei kietašoniai kėbulai, gaminami naudojant panelius iš stiklo pluošto.

Kiek teko girdėti, ši bendrovė nuo jos veiklos pradžios orientavosi ne į ištisinių furgono sienų gamybą, prioritetu tapo sienos su suveriamomis durimis. Kas nulėmė tokį sprendimą? Juk nustatytos temperatūros išsaugojimui tai, ko gero, nemaža problema?
Turiu Jus šiek tiek pataisyti: „Ekeri“ priekabas bei puspriekabes su šoninėmis durimis pradėjo gaminti tik aštuntajame dešimtmetyje. Pirmoji puspriekabė – šaldytuvas su pilnai atsidarančiomis  šoninėmis durimis, gavusi ATP (FRC) patvirtinimą, buvo pagaminta tik 1986 metais. Iki to laiko, deja, nebuvo patikimų technologijų, leidusių konstrukcijoms su daugybe suveriamų durų užtikrinti atitinkamą temperatūrinį režimą. Užtat nuo dešimto dešimtmečio vidurio beveik visi mūsų gaminiai turi šonines duris. Ką tai duoda? Atsakysiu paprastai: laisvas rankas vežėjui. Dažniausiai „Ekeri“ puspriekabė arba priekaba, turintys šonines duris, naudojami kaip refrižeratoriai tik į vieną logistinės kelionės pusę. Pavyzdžiui, ta pačia puspriekabe transportuojame pjautinę medieną iš Suomijos į Europą, o atgaliniam reisui ji tampa puspriekabe – šaldytuvu gėlių transportavimui į Skandinaviją. Pagrindinis „Ekeri“ privalumas - transporto priemonė niekada nevažiuoja be krovinio. Puspriekabės lankstumas lengvai suteiks galimybę beveik visada rasti krovinį. Taip pat nereikės stovėti ir laukti kol bus surastas specifinis krovinys. Į „Ekeri“ puspriekabę galima krauti viską - nuo plieninių rulonų iki šaldytų maisto produktų.
 
O „Ekeri“ suveriamų durų konstrukcija leidžia šiems gaminiams kaip lygiaverčiams varžovams konkuruoti su ištisinių sienų refrižeratoriais?
„Ekeri“ nėra standartinė puspriekabė, todėl ji yra šiek tiek sunkesnė ir brangesnė už standartinę. Naudojant „Ekeri“  galima kur kas lengviau spręsti logistines problemas, pvz. kaip surasti atgalinį krovinį. Specialiems poreikiams būtina naudoti specialias priemones, o mes siūlome mūsų vežėjų žargonu „lengvą pakrovimą“.

Ir gatvėse, ir nuotraukose matyti, kad suveriamos durys paprastai montuojamos kairėje refrižeratoriaus pusėje. Tai įprasta Skandinavijoje, tačiau kitose šalyse, neabejoju, durų bus pageidaujama dešinėje. Tai įmanoma?
Be abejo! Ir kairėje, ir dešinėje pusėje! Jungtinės Karalystės rinkoje beveik visų puspriekabių šoninės durys yra dešinėje pusėje. O jeigu labai reikia, kietašonės transporto priemonės gali turėti šonines duris netgi abiejose pusėse - ir kairėje, ir dešinėje.

Suveriamų durų technologija teikia nemažų privalumų, tačiau sykiu yra ir sudėtingesnė, taigi, ko gero, ir brangesnė. Dėl nepaprasto universalumo ji, be abejo, vežėjui atsipirks greičiau, tačiau jis vis dėlto turėtų žinoti, kiek jūsų, tarkim, triašė puspriekabė procentais brangesnė už analogiškus konkurentų gaminius?
Mes tikimės, kad  Lietuvos vežėjams bus įdomu įsitikinti, ką gali „Ekeri“ puspriekabė išsinuomodami ją keletui mėnesių. Lyginant pajamas, gautas naudojant šią puspriekabę su viso jos naudojimo  laikotarpio išlaidomis, paaiškės, kad „Ekeri“ puspriekabė logistinių problemų sprendimo būdo dėka nėra  brangesnė už įprastą. Tai yra visų mūsų gaminių esminė idėja. Jei specialiems  poreikiams pritaikyta „Ekeri“ transporto priemonė ras vežėjui naujų klientų, suteiks galimybę greičiau pasikrauti arba didesnį lankstumą, tai mūsų gaminio kaina bus tinkama.

Rudenį Hanoveryje vyksiančiai IAA parodai gamintojai paprastai „taupo“ didžiausias savo naujienas. Gal galite pasakyti, ką joje vežėjai pamatys „Ekeri“ bendrovės stende?
Taip, turėsime  naujovių. Galėčiau paminėti puspriekabes su šoninėmis durimis, skirtas intermodaliniam transportavimui, kietašonę puspriekabę su stumdomu stogu, centrinio užrakinimo sistemą visoms puspriekabėje sumontuotoms durims, puspriekabę, atitinkančią pavojingų krovinių pervežimui pagal EX III klasę. Yra daug įvairiausių papildomų opcijų komplektuojant kliento poreikius visiškai atitinkančią transporto priemonę. Tikrą „Ekeri“!


























Dėkoju už pokalbį.

Parengė Kęstutis Bruzgelevičius
www.komtrans.lt