Originali detalė gerai, bet...

Bet kurio automobilio (traktoriaus, šilumvežio ar elektrovežio, laivo ar lėktuvo, žodžiu, bet kurios transporto priemonės) naudojimo instrukcijoje dažniausiai rasite patarimą ar netgi reikalavimą remontui naudoti tik originalias atsargines detales. Tačiau ką reiškia žodis „originalias“ ir kame slypi tas detalių originalumas?

Originalumas kosmopolitiniame pasaulyje
Daugelis transporto priemonių gamintojų patys gamina tik pagrindinius mazgus ir agregatus, tačiau ir jie neretai surenkami iš detalių, pagamintų kažkur kitur. Tad jeigu ant dėžutės yra užrašas, skelbiantis, jog detalė skirta „Mercedes-Benz“ , „Volvo“ ar „Renault“ sunkvežimiui ar lengvajam automobiliui, tai anaiptol nereiškia, jog ji ir pagaminta šių kompanijų gamyklose.
 
Daugelis iš keleto tūkstančių detalių, sudarančių kad ir automobilį, gaminamos ne tik kitose tos šalies gamyklose, bet netgi valstybėse ir „originaliomis“ jos tampa tik supakuotos į atitinkamais simboliais pažymėtas dėžutes.
 
Kaip teigia statistika, daugiau kaip pusė Vokietijoje surinktų automobilių detalių yra pagamintos svetur. Tad kokią prasmę turi dažniausiai firminių servisų raginimas naudoti tik originalias detales? Tai viso labo rinkodaros triukas, toks, kaip dar neseniai skambėjęs „rinkis prekę lietuvišką“, ar jis vis dėlto turi kokią nors techninę ir ekonominę prasmę?
 
Ta pati panelė, tik kita suknelė
Šis klausimas kilo po vieno automobilių detalių didmenininės prekybos įmonės vadovo pasakojimo, apie jo viešnagę gamykloje, kurioje gaminamos atsarginės detalės. Jį ten be galo  stebino itin aukštas automatizavimo lygis - automatai savarankiškai gamino beveik viską. Tačiau dar labiau jį stebino tai, kad žmonėms buvo patikėta bene vienintelė operacija – detalių vyniojimas į specialų popierių ir jų sudėjimas į dėžutes su įvairių automobilių markių pavadinimais.
 
Iš tos pačios gamyklos į Lietuvą atkeliavusios dėžutės vienos atsidurdavo firminiuose servisuose, kitos - detalių parduotuvės, tačiau jų kainos skyrėsi gerokai. Nenuostabu: servise jos tapdavo „firminėmis“, o parduotuvėje likdavo eilinės.
 
Visai kaip tame tarybinių laikų anekdote apie nesupratingą armėniško konjako gamintoją: už vieną šio gėrimo rūšį jis gavo tarptautinę premiją, o kiti liko nepastebėti, bet visi buvo pilstyti iš tos pačios statinės.
 
Taigi galima būtų pasakyti, jog tas detalių „originalumas“ tėra rinkodaros mitas ir tuo baigti šneką. Tačiau ne viskas taip paprasta, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio.
 
Kokybė prasideda nuo ... kompromiso
Kiekvienas automobilių, laivų, lėktuvų ir bet kokios techninės įrangos konstruktorius pasakys, jog bet kuri transporto priemonė yra kompromisų vaisius.
 
Tam, kad, pavyzdžiui, automobilis būtų labai patikimas, jis neišvengiamai turi būti didelis ir sunkus. Didesnė, storesnė, sunkesnė detalė iki tam tikros ribos atlaikys didesnes apkrovas ir dažniausiai tarnaus ilgiau.
6, 8 ar 12 cilindrų automobilis visada bus patikimesnis už 4 cilindrų, nes dirbs su mažesne apkrova ir mažesne vibracija, kuri visados buvo ir yra vienas iš didžiausių technikos priešų.
 
Tačiau dydis ir svoris baisiai brangiai kainuoja gamyboje, o eksploatacijoje dar žiauriai didina kuro sąnaudas ir aerodinaminį pasipriešinimą, savo ruožtu dar labiau didinantį tas sąnaudas. Visa tai iš konstruktorių kasdien ir bet kurią akimirką reikalauja tam tikrų kompromisų.
 
Tam kad variklis tilptų į jam skirtą vietą, jis turi būti tam tikro dydžio ir tam tikros konfigūracijos. Tam, kad jis nerytų pernelyg daug kuro, jis turėtų būti kuo mažesnio svorio ir kuo didesnės galios bei sukimo momento. Kad pernelyg neterštų gamtos kenksmingomis išmetamosiomis dujomis bei kietosiomis dalelėmis, turi...
 
Bet nesileiskime į detales, esmė - automobilis turi būti patikimas, ekonomiškas, saugus, estetiškas ir kiek įmanoma pigesnis. Visi šie kriterijai yra be galo svarbūs ir visi vienoje transporto priemonėje  iki galo neįgyvendinami.
 
Mažas automobilis dažniausiai yra pigesnis, tačiau nėra saugus, o juo labiau patogus. Didelis negali būti ekonomiškas ir, paradoksas, tam tikrose situacijose (pvz. ankštose miestų gatvėse) taip pat yra nepatogus. Nedidelis automobilio svoris pavojingas šoninio vėjo atžvilgiu, o didelis – variklis pernelyg daug energijos sunaudoja ne krovinio, o pačios transporto priemonės perkėlimui iš taško A į tašką B.
 
Tačiau tikra Prokrusto lova automobilių kūrėjams yra būsimojo modelio kaina: techniniu požiūriu sprendimas gali būti vos ne idealus, tačiau jei jo įgyvendinimui reikės nepaprastai brangių medžiagų ar sudėtingų technologijų, tokie sprendimai bus „palaiminti“ tik tada, kai tikslas turi būti pasiektas bet kokiomis priemonėmis.
 
Visais kitais atvejais bus ieškoma kompromisų tarp kainos ir kokybės, techninių sprendimų novatoriškumo ar konservatyvumo, tradicinio ir futuristinio dizaino. Vienos kompromisų paieškos yra akivaizdžiai matomos, o kitos paslėptos taip giliai, kad gali išryškėti tik po kelių eksploatacijos metų.
 
Pagal Jurgį ir kepurė                                                                                                                                                                                                                    
Štai todėl automobilių detalės yra vienas iš tikriausių rodiklių, atskleidžiančių kam jo kūrėjai  atidavė pirmenybę.                                                                                              
 
Pigi plastmasė interjere, nepakankamai antikoroziniu požiūriu apdorotas metalas, seniai naudojami variklio bei važiuoklės sprendimai, pigūs gamyboje, tačiau ne itin patogūs eksploatacijoje - pirmieji „biudžetinės“ klasės automobilio požymiai.
 
Ar labai svarbu, kokia detalė jame bus pakeista – „firminė“ iš „firminio“ serviso ar pirkta parduotuvėje? Manau, klausimas retorinis, jei tik toji detalė nėra plagiatas ar pagaminta šalyse, kurios negarsėja gamintojų patikimumu.
 
Kiek kitokia situacija su aukštesnės klasės automobiliais, tačiau ir čia vienareikšmio atsakymo nėra. Akivaizdu, kad servisas, besispecializuojantis prižiūrėti ir remontuoti vieno ar kelių gamintojų automobilius, patikimesnis, kadangi techniškai sudėtingus darbus gerai atlikti gali tik konkrečios srities specialistai.
 
Tačiau tokio personalo išlaikymas bei įrankiai kainuoja brangiai, tad neišvengiamai brangiai kainuos ir automobilio remontas. Atpiginti jį galima ir neoriginaliomis detalėmis, kurios dažnai niekuo, išskyrus „firminį“ įpakavimą, nesiskiria.
 
Tačiau ar jos iš tikrųjų neskiria, o jeigu kiek ir skiriasi, tai kuo tai paveiks automobilį, jūs galite arba niekada nesužinoti, arba patirti labai greit. Mat iš pažiūros ta pati, tik skirtingų gamintojų pagaminta detalė, gali būti padaryta iš analogiškų, tačiau vis dėlto skirtingų parametrų žaliavos, skirtis jos apdirbimo tikslumo lygis ir technologija.
 
Ir baisiausia yra tai, jog net ISO standartai, kurie mums, atrodytų, garantuoja gaminio kokybę, toli gražu nėra visagaliai. Daugybė gamyklų pasaulyje, kaip tvirtina žinovai, vis dėlto labiau suinteresuotos ISO pažymėjimu, o ne kokybe.
 
Tačiau „firminės“ detalės šiuo požiūriu yra vis dėlto patikimesnės, nes transporto priemonių gamintojai jas įsigyja iš žinomo gamintojo šimtais tūkstančių ar net milijonais vienetų. Jų patikimumas išbandytas savo kailiu, todėl ir galima duoti šiokių tokių garantijų.
 
Ir garantuojama ne kokios nors mažai žinomos ar net visai nežinomos detalių gamyklos, o transporto priemonės gamintojo, kuriam be galo svarbi jo reputacija, vardu. Taigi šiuo atveju mokama ne tik už patį gaminį, bet ir gamintojo prisiimtą riziką bei, deja deja, jo reklamos, kuriančios patikimo partnerio įvaizdį, išlaidas.
 
Kiek kainuoja antrininkai?                                                                                                                                                              
Visa tai – teorija. Kuo ji pasireiškia praktikoje, ko gero, geriausiai iliustruotų vienos konkrečios detalės, tarkim guolio, istorija automobilyje.                                                           
 
Kadangi guolis – viena iš svarbiausiųjų bet kurio šiuolaikinio mechanizmo detalė, nenuostabu, kad konstruktoriai jam skiria ypatingai daug dėmesio. Juk nuo guolio konstrukcijos, jo gamybai panaudotų medžiagų, jam tepti panaudotų tepalų priklauso ne tik automobilio patikimumas, ilgaamžiškumas, bet ir tokie parametrai kaip kuro sąnaudos, akustinis komfortas ir netgi ekonomiškumas.
 
Daugelis, o, ko gero, 99 proc. automobilių vairuotojų nė nenutuokia, kokie guoliai montuojami jo transporto priemonės ratuose. O kam tai žinoti, - nuoširdžiai nustebs ne vienas, nes šiuolaikinė gamyba guolius ištobulino taip, kad jie dažniausiai tarnauja tiek, kiek pats automobilis ir  nereikalauja jokios techninės priežiūros. Apie juos prisimename nebent tada, kai jie dėl kokios nors priežasties ima ūžti, gausti, cypti, kaisti...
 
Štai tada ir galime sužinoti, kad skirtingų guolių trinties koeficientas gali būti nuo 0,1 iki 0,0005. Kad skiriasi jų konstrukcijos, nulemiančios energijos nuostolius, guoliuose kylančią temperatūrą,  kuri reikalauja atitinkamo tepalo, kitaip guolis sparčiau dyla.
 
Paėmę į rankas dėžutę su joje įpakuotu guoliu, ant pakuotės pamatysite daugybę jums nieko nesakančių raidžių bei skaičių. O štai detalių specialistas iš karto pasakys, kokios bendrovės tai gaminys, kokia jo tikslumo klasė, iš kokios rūšies plieno jis pagamintas, koks jo detalių trinties koeficientas ir netgi kurios guolių (priminsiu, jų dabar yra šešios) kartos tai gaminys.
 
Pagal fizinius parametrus į jūsų automobilyje sugedusio guolio vietą galima būtų montuoti kokį tuziną jo antrininkų. Vieni bus prastesni, negu  buvęs, ir automobilis, kad ir nežymiai, tačiau vis dėlto daugiau naudos kuro. Kad ir nežymiai, tačiau salone bus daugiau triukšmo ir t. t. Užtat tokį guolį pirkote pigiai. Gali būti ir atvirkščias variantas, tačiau jo greičiausiai taip pat nepastebėsite. Tik prisiminsite, kad už tą guolį teko nemažai pakloti.
 
Lygiai taip pat yra ir su kitomis automobilio detalėmis, tad nieko nuostabaus, jog kiekvienas  remontas, kuriame dažniausiai stengiamasi naudoti jas kuo pigesnes, kadaise visai neblogą, gana ekonomišką ir patikimą transporto priemonę paverčia sunkiai riedančiu, daug kuro ryjančiu ir triukšmingu kledaru.
 
Tačiau „ ant detalių“ buvo sutaupyta. Taigi, kaip sakoma apie reklamą – jūsų teisė rinktis.
                                                                                 
Kęstutis Bruzgelevičius
www.komtrans.lt