Dyzelis žiemą

Labai patikimi ir nekaprizingi dyzeliniai varikliai atšiaurią žiemą kartais gali iškrėsti ir vieną kitą ne itin malonią staigmeną. Ypač jei vairuotojas automobilio varikliui neskyrė bent minimalaus dėmesio – nepasirūpino tinkama alyva, aušinimo skysčiu, kaitinimo žvakėmis. Tokiu atveju, kai šaltis smukteli žemiau -20, ankstesnių kartų dyzeliai turi didelę moralinę teisę streikuoti. Kai kurie ta teise visai legaliai pasinaudoja.

Kaitinimo žvakės
Dyzeliniuose varikliuose degiajam mišiniui pašildyti naudojamos kaitinimo žvakės. Jos nekibirkščiuoja kaip kolegės iš benzininių variklių, tik ramiai ir tvarkingai pašildo mišinį jam patenkant į cilindrus. Vasarą tų žvakių poveikio (ypač naujesniuose varikliuose) daugelis vairuotojų nė nepastebi, tačiau žiemą jos apie save gali priminti. Ir pačiu netikėčiausiu metu – ankstų rytą kai vėluojate į darbą...
 
Visoms, taigi ir kaitinimo, žvakėms senstant arba sugedus, blogėja jų techninės savybės, todėl (ypač esant žemesnei oro temperatūrai), automobilio variklį sunkiau paleisti. Jei to nepadarėte anksčiau, žvakes tikrinti, o greičiausiai ir keisti, privers speigas.
 
Dyzeliuose naudojamų kaitinimo žvakių veikimo laikas priklauso nuo oro temperatūros: kuo ji žemesnė, tuo ilgiau tenka paplušėti kaitinant darbo mišinį. Kai oro temperatūra aukštesnė, kaitinimo žvakių darbo beveik nepastebime.
 
Per daugelį dyzelio gyvavimo metų liko praktiškai dvi šių žvakių konstrukcijos - spiralinė  ir stiebelinė. Spiralinę šildymo žvakę sudaro korpuse įtvirtinta spiralė. Ji gaminama iš aukštai temperatūrai atsparios medžiagos, turinčios didelę varžą. Šios žvakės jungiamos nuosekliai, todėl vienai iš jų sudegus, neveikia visa sistema.
 
Spiralinės žvakės dabar beveik nebegaminamos. Vietoj jų naudojamos stiebelinės: įkaitęs jos stiebelis garina dalį degalų, tad susidaręs degusis mišinys užsiliepsnoja ir uždega visą likusį degųjį mišinį.
 
Galima patikrinti
Atėjus šalčiams, dyzelinių automobilių šeimininkams rūpesčių paprastai kelia arba gana greitai stingstantis dyzelinas, arba nepakankamai karštos kaitinimo žvakės. Dėl jų senesnio modelio automobilių variklius gali būti sunku paleisti ir vasarą, ir žiemą. Naujesnio modelio – sunkiau priversti dirbti esant maždaug -10 šalčiui.
 
Specialiai dyzeliniams varikliams sukurta kaitinimo žvakė padidina degimo kameros temperatūrą iki darbinės 700–900°C. Vienas pagrindinių tokių žvakių techninių rodiklių, rodančių jų pajėgumą, yra įkaitimo iki šios temperatūros laikas. Dinamiškam automobiliui, ko gero, netiks šį darbą per 30 sekundžių atliekanti žvakė, o štai dyzeliniam mikroautobusui visiškai nebūtina spartuolė, šį rezultatą pasiekianti per 5 sekundes. Juolab kad kainų skirtumas tarp jų – ženklus.
 
Žvakes rekomenduotina naudoti nurodytas gamintojo – tokio pat tipo, tokios pat galios ir kt. Nusprendus pataupyti ir įsukti pigesnes žvakes, netrukus gali tekti kartoti gana brangią ir ilgokai užtrunkančią žvakių keitimo procedūrą. Taigi jei jūsų automobilio variklyje kaitinimo žvakės neveikia, tai paleisti jį vargu ar pavyks.
 
Tačiau jas patikrinti galima ir pačiam. Pirmiausia reikia atkreipti dėmesį į jų išvaizdą ir kokybę. Žvakės metalinis korpusas neturi būti pažeistas, antgalio spalva – juoda. Negali būti korpuso ir antgalio suvirinimo žymių. Būtina atkreipti dėmesį į tvirtinimo pjūvio būklę.
 
Labai svarbu, kad žvakės būtų tinkamai įstatytos į lizdą. Šiuolaikinių kaitinimo žvakių skersmuo – 8–12 mm. Per smarkiai sukant žvakę gali įtrūkti korpusas. Todėl pirmiausia būtina susipažinti su gamintojo rekomendacijomis, jose visuomet nurodyta, kaip žvakę reikia įsukti į lizdą.
 
Nuo smūgio gali sutrūkti žvakės spiralė, jos siūleliai susiliečia, išsilydo žvakės antgalis ir ji nebeveikia. Trumpasis jungimas tarp žvakės korpuso ir spiralės pasitaiko gana retai. Jei taip atsitinka, vadinasi, tai – prasta žvakė.
 
Jei žvakės korpusas pažeistas, gali būti, kad į praskiestą dyzelinį kurą buvo pripilta greitai užsiliepsnojančio skysčio. Korpusą pažeisti gali ir netinkamai sureguliuota įtampa.
Suodžių apnašos ant žvakės antgalio nurodo, kad nuolat naudojamas prastos kokybės kuras. Suodžiai ir degėsiai nusėda ant korpuso, tai sumažina žvakės darbo efektyvumą.
 
Neveikiančias žvakes būtina keisti. Tačiau pirmiausia reikia išsiaiškinti, ar visos jos geros, ar pašildymo metu gauna reikiamą įtampą. Ji turi atitikti techninius variklio reikalavimus.
 
Kitas žingsnis – patikrinti jų kokybę darbo vietoje. Tam reikia nuo žvakių nuimti srovę tiekiantį laidą (arba ištisinę jungtį) ir kontroline lempute, prijungta prie akumuliatoriaus teigiamo poliaus, prisiliesti prie kiekvienos žvakės kontakto. Jei žvakė tinkama, lemputė užsidegs. Jeigu ne, teks keisti visą jų komplektą.
 
www.komtrans.lt