Dukatas ir pelenuos žiba

Prieš tris dešimtis metų prancūzų bei italų automobilių gamintojai, siekdami atsispirti vokiškų mažųjų komercinės paskirties automobilių ekspansijai, suvienijo jėgas ir ryžosi tais laikais neregėtam eksperimentui: ėmė gaminti techniniu požiūriu beveik identiškus, tačiau skirtingais vardais vadinamus modelius. Taip pietų Europoje netrukus atsirado trys trynukų kompanijos, be kurių šiuolaikinis komercinis transportas būtų sunkiai įsivaizduojamas.

Pradžią šiai idėjai davė 1973 metais FIAT bei „Citroen“ inžinierių bei dizainerių pastangomis sukurtas furgonas kodiniu pavadinimu 242. Retkarčiais tų laikų veteranus dar ir šiandien galima pamatyti miestų gatvėse, tik „Citroen“ važinėja paženklinti simboliais C25, „Peugeot“ – J5, o štai FIAT tapo viduramžių laikų pinigų pavadinimų serijos pradininku. Taip FIAT dėka iš naujo atgijo dukatai, talentai, skudai, florinai...  
 
Dukatas - auksinis Venecijos imperijos klestėjimo simbolis, bene labiausiai tiko populiariausiam šio koncerno komerciniam automobiliui. Šlovę jam pelnė ne tik puikus kainos ir kokybės santykis, bet ir modifikacijų pasirinkimo milžiniškos galimybės. Priekiniai varantys ratai ne tik didino pravažumo galimybes bei automobilio stabilumą kelyje, bet bazės, kėbulo ilgio bei aukščio variantai leido kurti pačios įvairiausios paskirties, keliamosios galios bei kėbulo tūrio variantus.  
 
Pats naujausias „Ducato“ – jau šeštoji šio modelio karta. Oficialiai – šeštoji, tačiau ar naujos širdies transplantacija, iš esmės nekeičianti modelio esminių techninių charakteristikų, leidžia jį laikyti nauja karta? Dėl tokio naujumo gal ir galima būtų abejoti, jei ne viena aplinkybė: naujieji FIAT „MultiJet“ sistemos motorai atitinka Euro 5 lygį ir nepareikalavo perdarinėti ar net iš naujo kurti kėbulo dalį, kurioje “gyvena“ variklis. Taigi perėjimas į naują ir aukštesnį techninį bei ekologinį lygį inžinieriams buvo neskausmingas, reikia tikėtis toks jis bus ir FIAT produkcijos vartotojams. O jiems rūpės pagrindinis klausimas – kas naujajame modelyje yra nauja ir kiek tai kainuos?
 
Pagrindinė ir svarbiausioji naujiena – permainos po variklio dangčiu. Čia įsikūrė keturi nauji „MultiJet“ serijos motorai: 115 „MultiJet“ (115 AG ir 280 Nm esant 1500 aps./min); 130 „MultiJet“ (130 AG ir 320 Nm esant 1800 aps./min); 150„MultiJet“ (148 AG ir 350 Nm esant 1500 aps./min)  ir 180 „MultiJet“ (177 AG ir 400 Nm esant 1400 aps./min). Visi, žinoma, Common Rail sistemos, o du paskutinieji – ir su kintamos geometrijos turbinomis.
 
Sausas variklio parametrų išvardijimas prašyte prašosi komentarų.
 
Pirmiausia derėtų atkreipti dėmesį, jog šioje „Ducato“ šeimynoje neliko 2,2 l (100 AG) motorų. Jų vietą užėmė mažesnio darbo tūrio (1956 cm3), tačiau galingesni ir didesnį sukimo momentą turintys varikliai. 
 
Populiariausiųjų 2,3 l variklių grupėje dabar yra dvi modifikacijos: viena su kintamos geometrijos turbina, kita – be jos. Pirmosios galingumas didesnis beveik 20 AG (14 proc.), o sukimo momentas 30 Nm (9,3 proc.), tačiau kuro sąnaudos ir maksimalus greitis automobilių su šiais varikliais – vienodas. 
O štai 3 l darbo tūrio variklis  kai kam jau bus pažįstamas – tokie kiek ankstėliau pradėti montuoti IVECO „Daily“ šeimynos kai kuriose modifikacijose. 
Iš permainų būtina paminėti dar vieną variklį, kurio analogas taip pat pažįstamas iš IVECO šeimynos variklių – „Ducato Natural Power“. Šio variklio pavadinimas sako, jog jis turėtų dirbti kuo nors natūraliu. Taip ir yra – suslėgtomis gamtinėmis dujomis. Pasaulyje tai žinoma CNG (Compressed Natural Gas) vardu.
 „Ducato“  CNG 3 litrų jėgainė pasiekia 136 AG ir maksimalų 350 Nm sukimo momentą, esant 1500 aps/min. Kadangi šie degalai ne tik ekologiški, bet ir ženkliai pigesni už dyzeliną, Europoje sparčiai daugėja (ypač distribucijos srityje) natūraliomis dujomis dirbančių mašinų. Toli gražu ne visi vairuotojai džiaugiasi galimybe dirbti tokiais automobiliais, tačiau „Ducato“ CNG turėtų patikti ir didžiausiems skeptikams dėl fantastiškos tokio automobilio dinamikos: 100 km/val. greitis pasiekiamas per 13,9 sek, o nuo 60 iki 100 km/val. spurtuojama vos per 10,1 sek.
 
 Pasibaigus dujoms, iki artimiausios degalinės galima nuvažiuoti benzinu, užvedimui bei apsidraudimui skirtas 15 l benzino bakas. Pagrindinis kuro tiekimo šaltinis – po furgono grindimis įtaisyti penki dujų balionai, kuriuose telpa 220 litrų arba 37,4 kg suslėgtų gamtinių dujų. Jų pakanka nuvažiuoti apie 400 km esant vidutinėms kuro sąnaudoms 9,3 kg/100 km. Miesto automobiliui, sutikite, visai neblogas rezultatas. 
 
Kęstutis Bruzgelevičius
www.komtrans.lt