X pakeitė sunkvežimio veidą

Techniniu požiūriu statyboms skirti sunkvežimiai - nepaprastai įdomi ir gerokai sudėtingesnė automobilių klasė, nei bet kuri kita sunkiajame kelių transporte. Tokių transporto priemonių kūrėjams iškyla daugybė uždavinių kaip suderinti statybininkų ir transportininkų interesus.

Universalumas gerai, bet...                                                                                                                                                                                                                                
Ko reikia transportininkui iš statyboms skirto sunkvežimio? Pirmiausia tvirtos, patikimos, perkrovimų nelabai bijančios važiuoklės, dyzelio, turinčio didelį sukimo momentą kuo žemesniame apsukų diapazone ir bent dvi varančiąsias ašis.
 
O ko reikia statybininkui? Galima drąsiai sakyti – to paties plius galimybių patogiai montuoti bei ekonomiškai eksploatuoti ant patikimos važiuoklės įrengtus įvairiausios paskirties statybinius agregatus.
 
Tokia transporto ir statybų simbiozė iš inžinierių bei konstruktorių dažniausiai reikalauja visai kitokių sprendimų, negu kuriant įprastas transporto priemones. Ypač tai pasakytina apie važiuoklių bei transmisijų įvairovę, leidžiančią ne tik vežti krovinius keliais ar bekele, bet ir įdarbinti įvairiausios paskirties agregatus.
 
Gamybinėje programoje švedų koncernas „Volvo“ visada turėdavo ką pasiūlyti savo šalies, o vėliau ir viso pasaulio statybininkams. Tiems, kam neužtekdavo įprastų sunkvežimių, galėjo pasinaudoti „Volvo“ padalinio „Volvo Construction Equipment“, gaminančio sunkiąją techniką karjerams paslaugomis.
 
Taigi „Volvo“ puikiai išmano statybų verslą ir turi ką jam pasiūlyti. Ir vis dėlto pamiršę visas savo ambicijas koncerno inžinieriai puolė kurti naują statybininkams skirtą modelį FMX. Kodėl? Juk ir anksčiau gamintasis FM turėjo visa tai, kas reikalinga darbui statybose!
 
Tai, žinoma, tiesa, tačiau su išlygomis. FM yra puikus universalios paskirties sunkvežimis, tačiau skirtasis statyboms dažniausiai būna su vienokiais ar kitokiais kompromisais. Jie, tie kompromisai, turėtų sutaikyti priešingų interesų bei tikslų turinčius tokių sunkvežimių eksploatuotojus. Tačiau, deja, dažnai atsitinka taip, kad kompromisai komplikuoja situaciją: sprendimai, tinkantys statybininkams kertasi su transportininkų interesais ir atvirkščiai. FMX turėjo tapti statybai ir statybininkams skirtas modelis be kompromisų. Ar tapo?
 
Žvyro karjerų generolai
Į tai turėjo atsakyti jo bandymai žvyro karjeruose šalia Vilniaus ir netoli Šiaulių. Į juos suvažiavo daugelio statybinių įmonių vadovai, technikos direktoriai, beje, dažnai su vairuotojais, kurie ir turėjo tarti lemiamą žodį apie tokios technikos reikalingumą. Juolab kad kaip tvirtino „Volvo“ atstovai, koncerno konstruktoriai įkvėpimo sėmėsi iš vairuotojų - pagal jų pageidavimus tobulino statybų užduotims skirtą ir sėkmės sulaukusį FM. Taigi ir pasižiūrėkime, ar jie tęsėjo žodį?
 
Pirmiausia pasakytina, kad garsieji dabartinės FM platformos jėgos agregatai išliko nepakitę. Jiems vairuotojai neturėjo jokių priekaištų, tad kam juos keisti? Garsioji pavarų dėžė „I-Shift“ taip pat nekėlė rūpesčių, tačiau jai buvo sukurta nauja, labiau statyboms, važinėjimui bekele ir ekstremaliam darbui optimizuota programa. Kad pavarų perjunginėjimas būtų optimalus, laiku ir sklandus, montuojamas naujas apkrovos daviklis, siunčiantis signalą apie krovinio svorį. Jo poveikis akivaizdus: važiuojant tiek krautu, tiek tuščiu sunkvežimiu pavaros jungiamos tiksliai, sklandžiai ir beveik nepastebimai.
 
Didžiosios naujienos prasideda nuo tobulinimų, skirtų kasdienei sunkvežimio eksploatacijai. Todėl akivaizdžiausias didele prošvaisa pasižyminčio naujojo „Volvo FMX“ pokytis, kaip rašyta jo pristatyme  – tvirta ir šiuolaikiška išorė. Pirmiausia į akis krenta sunkvežimio kabinos agresyvi apačia, dabar taip madinga šiuolaikiniuose lengvuosiuose automobiliuose. Galima būtų jos ir nepastebėti, jei tai būtų tik mados klyksmas. Čia tas agresyvumas turi ne tik ir ne tiek estetinę funkciją, o labiau praktinę. 
 
Trijų dalių plieninis bamperis su 3 mm storio plieniniais kampais, tvirtos apsauginės plokštės, naujas centre montuojamas vilkimo įtaisas, tapęs tvirta bei patikima vilkimo ar stūmimo priemone, atlaikančią iki 25 tonų apkrovą, patikimai saugo variklį ir  pagrindinius jo komponentus. Siekiant užtikrinti tinkamą prošvaisą, tvirti plieniniai kuro bakai montuojami kiek aukščiau. Taigi vairuotojas dabar mažiau bijos užkliūti už aukštesnės kliūties, o jei ir užklius, apsauga neleis pažeisti sunkvežimio apačioje esančių mechanizmų.
 
Statybos – naujojo „Volvo“ FMX stichija ir jai šiame sunkvežimyje paklūsta viskas – nuo dizainerių sprendimų (pasižiūrėkite, kaip saugiai paslėpti į buferį bei šoninius panelius integruoti žibintai!) iki įmantrių,  ko gero, Skandinavijos šalyse bene daugiausia naudojamų itin manevringų keturašių važiuoklių. Lietuvoje tokią išbandyti galėjome bene pirmą kartą.
 
Tiesa, karjerų begalinės platybės - ne pati tinkamiausia vieta manevringumui bandyti. Tam darbui būtų labiau tikusi statybų aikštelė, kuriose dažniausiai ankšta lyg rankovėje ir manevruoti tenka centimetrų tikslumu. Tačiau ir karjere vis dėlto galėjai pajusti kaip sumažėjo keturašio sunkvežimio apsisukimo spindulys, kaip lengvai ir, sakyčiau, netgi grakščiai, jis įveikia posūkius, kuriems buvai numatęs gerokai didesnę trajektoriją.
 
Karjero dulkėms nusėdus tapo aišku: „Volvo“ statybininkams pateikė jei ne naują, tai bent gerokai ir, svarbiausia, kryptingai atnaujintą sunkvežimį, kuriuo džiaugsis ne tik statybų ekonomistai, bet ir kasdien prie jo vairo sėdantys vairuotojai. Ir nesvarbu, ar tai bus įprastas sunkvežimis su paprasčiausia 4X2 važiuokle, ar sudėtingas daugiaašis milžinas, ant kurio „nugaros“ sumontuoti statybininkams talkinantys mechanizmai. 
 
Kęstutis Bruzgelevičius
www.komtrans.lt