“Stralis”: atėjo brandos metas

Balandžio vidury Lietuvą užgriuvo – vos neparašiau uraganas – karavanas didelių juodų dailiai išpaišytų autotraukinių su raumeningų juodaodžių vaikinų veidais ant puspriekabių bortų. Sporto žinovai juos atpažino iš karto – garsioji daugkartinė regbio pasaulio čempionė Naujosios Zelandijos komanda “All Black”. O štai sunkvežimių specialistai į vilkikus turėjo įsižiūrėi – lyg ir IVECO “Stralis”, tačiau kažkoks ne toks? Kuo regbio komanda siejasi su sunkvežimių gamintojais ir kas atsitiko senam geram pažįstamam vilkikui?

Karavanas eina toliau
Atsakymas, pasirodo, gana paprastas: kadangi “Stralis” ant konvejerio “gyvena” jau penkeri metai, atėjo metas jį atnaujinti. Dizaineriai bei inžinieriai savo darbą padarė, o rinkodaros šamanai organizavo akciją: “pririšo” naujuosius (ar atnaujintus – apie tai dar pakalbėsim) vilkikus prie visame pasaulyje garsios regbio komandos, emociškai susiedami tvirtus, karingus ir viskam pasiryžusius vyrukus su savo sunkvežimiu, kuris turįs būti toks pats tvirtas, patikimas ir t.t.
 
Tačiau vien “pririšti” – maža, reikia ir galingos reklaminės kampanijos, kuri visiems praneštų, kad IVECO atsinaujina ir agresyvios rinkodaros dėka savo pelnus ketina padidinti dvigubai. Tam buvo sudarytas šimto autotraukinių karavanas ir keliais maršrutais paleistas į Europą, kad vežėjai ir pamatytų, ir kelyje išbandytų naujuosius stralius. Atvykęs pas mus iš Čekijos jis po trijų viešnagės dienų išvyko į Rygą, kur publikai turėjo pasirodyti ten vykusioje parodoje “Baltic International MotorShow ”.
Karavanas pagal jo organizatorių planą turėjo nuvažiuoti apie du milijonus kilometrų ir savo grožybes pademonstruoti 250 vietovių. Kadangi manęs, prisipažinsiu, nei regbis, nei brutuali fizinė jėga sporte nežavi, tokiam IVECO rinkodaros politikų know-how likau abejingas, tad visą dėmesį galima buvo skirti technikai. Ir pirmiausia, žinoma, rūpėjo išsiaiškinti, kiek ir kuo yra naujas naujasis “Stralis”. Juolab kad pagal pastaruoju metu vis labiau beįsigalinčią madą, kiekvienas “papudravimas” laikomas didžiausia naujove ir nors kiek atnaujintas modelis laikomas nauju.
 
Kas gerai – tegu lieka
Pradėti, ko gero, reikėtų nuo vilkiko stuburo – važiuoklės bei variklių. Iš karto būtina pasakyti: išskyrus keletą nedidelių pakeitimų, jie iš esmės liko tie patys. Kaip ir anksčiau, straliai bus komplektuojami Euro 3,4 bei 5 lygio 8, 10 bei 13 litrų darbo tūrio “Cursor” varikliais, kurių galia – nuo 310 iki 560 AG. Kaip teigia gamintojai, Euro 4 bei 5 motorai yra 2–3 procentais ekonomiškesni, negu tokie patys Euro 3, tačiau – būkim biedni, bet teisingi – šį kuro kainų skirtumą lengvai suvalgys ekologijai palaikyti skirtas “AdBlue”.
 
Šiek tiek didesnės kuro ekonomijos galima tikėtis iš automatinės pavarų dėžės “EuroTronik II”, anot gamintojų – iki 10 proc. Tai aiškinama pavarų perjungimo eigos optimizavimu: jos perjungiamos tik esant tam tikram apsukų skaičiui, tad iš vairuotojo atimama galimybė “persukti” variklį. Kaip rodo patirtis, tokia didelė kuro ekonomija atsiranda tada, kai įsibėgėjant pavaros perjungiamos kuo greičiau pasiekiant maksimalų sukimo momentą, arba kylant į kalną apsukoms nukritus iki minimalaus dažnio, kuriam esant maksimalus sukimo momentas dar išlieka.
 
Lygumose toks pavarų perjungimo algoritmas beveik nepastebimas, o štai kalnuotoje vietovėje dešinė vairuotojo ranka instinktyviai pradeda ieškoti pavarų svirties, nes automatai dažniausiai nemoka išnaudoti inercijos jėgų, kuriomis prityrę vairuotojai kuo puikiausiai naudojasi, sugebėdami palaikyti aukštesnį vidutinį greitį.
Naujausios kartos automatai jau “išmoko” ir šitai, tad galimybe palaikyti aukštą vidutinį greitį beveik nenusileidžia žmogui. Ar toks yra IVECO “EuroTronic II” – sunku pasakyti, nes bandomieji važiavimai vyko Ukmergės plente, kur ne tik kalnų, bet ir kalvų – nė užuominos. Užtat tokios dėžės valdymas – paprastas ir patogus, viso labo trys klavišai.
 
Patogumo požiūriu mechaninė, tačiau elektronikos valdoma pavarų dėžė “EcoSplit” automatui šiek tiek nusileidžia: sankabos pedalas – sunkokas, o pavarų svirties (bent jau didžiuosiuose straliuose) norėtųsi artėliau vairuotojo, nes pavaros “nuo savęs” yra tolokai.
 
Bet visa tai – skonio ir įpratimo reikalas, nors anksčiau ar vėliau turėsiantis įtakos automatų populiacijos plitimo greičiui. Užbaigiant kalbą apie mechaninę dalį, būtina pasakyti, kad nuo dabar techninės priežiūros intervalas šiuose sunkvežimiuose pailgėjo iki 150 tūkst. kilometrų.
 
Važiuos – ramiai, miegos – puikiai
Dideliam vairuotojų džiaugsmui visos stralio naujovės – nuo modelio pavadinimo iki dviejų išorinių daiktadėžių abiejose pusėse – susijusios su kabina. Dabar tarptautiniams vežiojimams skirtas modelis vadinasi “IVECO Space Cube”. Lyginant su “Aktive Space” naujoji kabina pailgėjo (įdubos už vairuotojo nugaros sąskaita) 90 ir išaugo 95 mm, tad salono tūris padidėjo 1,8 kūb. m. Vidinis jo aukštis dabar tapo 2145 mm, taigi šiuo parametru “Stralis” nusileidžia, ko gero, tik DAF XF 105 kabinai “SuperSpace”.
 
Šių permainų dėka stralio salonas tapo pastebimai erdvesnis. Iš karto į akis krenta naujos platesnės ir, ko gero, patogesnės miegamosios vietos. Beje, viršutinioji, priešingai negu daugelyje kitų vilkikų, apie 40 mm platesnė: apatinė – 746 mm, viršutinė 784. Anksčiau ore kaboję laipteliai į antrą aukštą dabar nuleisti iki žemės, tad lipti į viršutinį gultą bus patogiau. Patogiau jis fiksuojamas ir kelioninėje padėtyje.
 
O štai stalelis, kad ir beveik trečdaliu didesnis negu anksčiau, pasirodė kažkoks netvirtas ir nepatikimas: nors išsiskleidžia lengvai, bet grįžta atgalios sunkiai, tačiau užkandus gal nebus problemų jį suvaldyti...
 
Pastangos palengvinti vairuotojo gyvenimą matyti ir jo darbo vietoje. Virš ekipažo galvų esančios daiktadėžės dabar jau apšviestos. Kai kurių elektros prietaisų valdymo mygtukai perkelti ant vairo. Automatinės pavarų dėžės valdymas persikėlė ant priekinės panelės, kuri iš pirmo žvilgsnio liko tokia pati, tačiau, spalvų praturtėjus prietaisų skydeliui, tapo gyvesnė.
 
Šiam, vizualiai, ko gero, įspūdingiausiam tarp kitų vilkikų prietaisų blokui liko vienintelis priekaištas, kurį pasufleravo konkurentų modeliai – trūksta “AdBlue” kiekio rodiklio. Vairuotojai kaip ir anksčiau turės kaišioti pagalį į šio skysčio baką arba vadovautis nuojauta, kuri gali ir pavesti.
 
Kasdieniame gyvenime ypač pravers abiejose kabinos pusėse įtaisytos po dvi daiktadėžes. Viena, mažesnioji – ko gero apie 20 l, pravers susikrauti kelionėje reikalingus įrankius, kita dvigubai didesnė, pasiekiama ir iš lauko, ir iš kabinos, – kasdieniams vairuotojų daiktams. Abi jos, beje, elektrifikuotos – atsidaro tik paspaudus atitinkamą mygtuką.
 
Tačiau bene daugiausia dėmesio (ir paradoksalus dalykas – mažiausiai tai atsispindėjo reklaminiuose bukletuose) skirta aerodinamikai. Sunku pasakyti, kiek ji atsilieps eksploatacijos rodikliams (konkrečiais skaičiais apie tai nekalbėta), užtat galima tik pasidžiaugti, kad pagaliau dingo įvairiausi švilpesiai, nedarę garbės bet kuriam iš automobilių gamintojų. Nerimą galėtų kelti nebent plastmasinių salono detalių gausybė: kaip rodo praktika, vasaros saulė suminkština plastmasę ir detalėms atsipalaidavus jos ima įkyriai “kalbėti”. Rodos, smulkmena, bet kaip ji kartais varo iš proto...
 
Daug, tačiau sunkiai pastebimų naujienų atsirado vilkiko eksterjere. Labiausiai į akis krenta falšradiatoriaus apdaila: anksčiau buvusi, sakyčiau, šiek tiek padrika, dabar įgyja aiškias, griežtas trapecijos pavidalo formas: variklio dangtis nusileidžia žemyn už buferio, harmoningą priekinės panelės apipavidalinimą užbaigia nauji šviesų blokai. Kadangi bandomieji važiavimai vyko saulei šviečiant, ką gali pasakyti apie jų efektyvumą? Nebent tai, kad ksenoninių žibintų negali užsisakyti net papildomai sumokėjęs...
 
Apie naująjį ar, tiesą pasakius, atnaujintą stralį prezentacijoje kalbėta daug. Dar daugiau girtos ir matomos, ir nematomos jo savybės. Tačiau – esu tikras – apie jas galėsime kalbėti vėliau, po kelerių metų eksploatacijos.
 
Kęstutis Bruzgelevičius
www.komtrans.lt