DAF85: kiek pakrausi, tiek nuveši

UAB “Centrako” Zatyšių karjere (Jonavos r.) Baltijos šalių bei Ukrainos žurnalistams surengė “smėlio vonią”, kurios svarbiausiuoju herojumi tapo DAF 85 FAD.

Didžiojo sunkvežimių gamintojų septyneto reklaminėje politikoje susiklostė įdomi tradicija: kompanijas dažniausiai reprezentuoja tarptautiniam krovinių gabenimui skirti vilkikai, nors didžią produkcijos dalį sudaro klase žemesni, tačiau gamybos apimtimi kur kas reikšmingesni sunkvežimiai.
 
Tik ne DAF: šios kompanijos flagmanas – 105 serijos vilkikai – dominuoja pardavimo statistikoje. Tačiau DAF turi kitą, ne mažiau vykusį ir, mano galva, bene įdomiausią šios olandų-amerikiečių kompanijos gamybinėje programoje vien todėl, kad apima modelius, kurių bendroji masė – nuo 18,6 iki 42 t, o variklių galia – nuo 185 iki 510 AG.
 
Kad pirkėjams būtų lengviau orientuotis, CF šeimyna skirstoma į tris pagal užduočių sunkumą augančias grupes – CF65, CF75 ir CF85. Pastaroji ir yra kompanijos “šlageris”, jau daugybę metų užganėdinantis tiek tarptautiniais reisais krovinius vežiojančių, tiek statyboje bei žemės ūkyje dirbančių vežėjų interesus. O FAD serija, kurios pavadinime užkoduota 8x4 ratų formulė, skirta sunkiam darbui statybose. Būtent ji ir tapo šio nedidelio tarptautinio šou dėmesio centru.
 
Kodėl?
Pirmiausia, manau, todėl, kad vilkikų pardavimo kvotas bemaž visi Lietuvoje dirbantys didžiųjų kompanijų atstovai jau išnaudojo ir šiuo metu nieko pirkėjams pasiūlyti neturi. Antroji, ko gero, svarbesnė priežastis – senoji rusiška technika jau baigia savo dienas mūsų šalyje, jos vietą turi užimti ekologiškai švaresni sunkvežimiai, tad atsiveria nauja niša.
 
Ir, pagaliau, pastaruoju metu DAF CF serijos automobiliai buvo gerokai atnaujinti, tad “Centrako” vadovai ir nusprendė, kad metas su šiuo modeliu visuomenę supažindinti plačiau. Pažintis su potencialiu pirkiniu jo darbo vietoje – pats tikriausias pasirinkimo variantas.
 
Taigi, kas yra DAF 85 FAD iš arčiau?
Pirmiausia, matyt, reikėtų pasakyti, kad analogiškos ir dar kur kas sudėtingės ratų formulės (pvz. 8x4-4) gaminius gali pasiūlyti įvairūs gamintojai. Antra – kokybė jų vargu ar labai      skirsis, tad vežėjui neišvengiamai kils klausimas, kokios kompanijos gaminį jam pasirinkti.
 
Yra keli paieškų keliai: studijuoti techninę dokumentaciją ir nekreipti dėmesio į tokius subjektyvius momentus, kaip modelio dizainas bei ergonomika. Antrasis – pasitikėti vairuotojų skoniu bei techninių tarnybų, turinčių daugiau reikalų su transporto priemonių priežiūra, rekomendacijomis. Trečiasis – pačiam sėsti prie vairo ir patirti, ką pajus vairuotojas, praleidęs čia visą darbo dieną.
 
Kiekvienas iš šių būdų turi ir savų privalumų, ir savų trūkumų, tad, ko gero, būtų geriausia tuos kelius supinti į vieną pynę: techninė dokumentacija pateiks statistinius duomenis; vairuotojai, praleidę sunkvežimio kabinoje daugel dienų ir naktų, išsakys, kas jiems tinka, o kas – ne; prie vairo sėdęs pats pajusi, ko šiam modeliui trūksta, o ko per daug.
 
Atvirai pasakysiu: pusdienis su DAF 85 FAD buvo per trumpas, kad galėčiau įvertinti jo privalumus ar juolab trūkumus, tačiau bene labiausiai patiko variklis. 12,9 l motoras, beje, pirmasis Europoje “pralaužęs” Euro 5 normos reikalavimus, pasirodė be galo elastingas: ketvirtoji pavara, bene populiariausia žvyro karjeruose, kuo puikiausiai tiko ir neskubiam ropojimui išmaltais keliukais, ir greideriuotam vieškeliui.
 
Priežastis – didelis sukimo momentas nuo, galima sakyti, minimalių apsukų (2000 Nm esant 1000-1410 aps/min). Jis nepatyrusiems vairuotojams leidžia atsipalaiduoti ir pamiršti apie tachometrą, kuris nuolat primena – seniai “išlipote” iš žaliosios zonos ir gerokai viršijate normalias kuro sąnaudas... Tačiau tereikia apsukti karjere keletą ratų, ir savitarpio supratimo dvasia įsivyrauja kabinoje.
 
Nieko šį kartą nerašiau apie visokiausias technines gudrybes, pritaikytas šiam dafui, kam reikės, susiras. Svarbiausia, kad 408 AG ir 2000 Nm – šiam statybų dručkiui – per akis, tai įrodė ir atsisveikinimui atliktas eksperimentas: vietoje standartinių dviejų dešimčių tonų žvyro įpilta dešimčia daugiau. Jeigu savo akimis nebūtume matę, kaip tai buvo atlikta, kaži ar būtume patikėję: DAF 85 važiavo lygiai taip pat ramiai ir patikimai, kaip ir su standartiniu kroviniu.
 
Kęstutis Bruzgelevičius
www.komtrans.lt