Važiuok ten, kur negali eiti pėsčias

Dar ir siandien yra daugybe zmoniu, mananciu, kad visos pramonininku pagamintos ir oficialiai pardavinejamos padangos yra geros, o jei kuo nors ir skiriasi, tai skirtumai tokie nezymus, kad uz juos nera prasmes brangiau moketi 10, 20 ar kartais ir gerokai daugiau proc. didesnes kainas. Tiesos tokioje nuomoneje yra: ne vienas gamintojas siais laikais negales paleisti apyvarton padangu, neatitinkanciu tam tikru standartu, taigi jos visos iki tam tikros ribos yra saugios, patvarios, ilgaamzes ir t.t. Vienintelis pozymis, skiriantis puikias padangas nuo geru ar eiliniu, - ties kur prasideda ir kur baigiasi ribos, uz kuriu jos tampa nesaugios arba neilgaamzes.

Ivalo – saldytuvas po atviru dangumi
Akivaizdziausiai padangu savybes isryskeja ekstremaliomis situacijomis - ant slapio ar apledejusio asfalto, ant sniego ar ledo. Stai tada sedintys prie vairo arba dziaugiasi savo apdairumu, arba keikia paskutiniais zodziais savo ar savo bosu sykstuma ir beviltiskus bandymus taupyti saugumo saskaita. „Taupymo“ rezultatai isryskeja ir protektoriui artejant prie minimalaus leistino gylio: apdairiuju padangos sunkvezimiams restauruojamos iki keturiu kartu ir nurieda iki milijono kilometru, taupiuju - tik karta ir keliauja i utilizavimo imones.
 
Taciau visos - tiek puikios, tiek eilines - padangos turi viena bendra savybe: pries patekdamos ant konvejerio ar i milziniskus didmenininku sandelius, jos isbandomos specializuotame siauriausiame Europos bandymu poligone, isikurusiame 30 ha dydzio buvusiame Ivalo miestelio (Suomija) aerodrome. Cia salcio bei ledo egzaminus laiko ne tik padangos, bet ir alyvos, tepalai, varikliai, nauji lengvieji automobiliai bei sunkvezimiai ir autobusai. O netoli oficialaus bandymu centro nuosava, tik gerokai mazesni bandymu poligona turi ir „Michelin“ koncernas. Tam, kad jo padangos ne tik sekmingai laikytu egzaminus, bet ir butu tarp geriausiu pasaulyje, reikia daugybes eksperimentu. Savas poligonas - ir pigiau, ir toliau nuo pernelyg smalsiu zvilgsniu.
 
Ivalo - nedidukas, vos 3000 gyventoju turintis miesteliukstis, nedidelis tik gyventoju skaiciumi. Transporto priemoniu bandymu poligonas bei siaures turizmas paverte ji galingu traukos centru, i kuri tiesiogine to zodzio prasme plusta ir specialistai, siekiantys isbandyti savo gaminius atsiauriomis ziemos salygomis, ir Vakaru bei Pietu Europos turistai, pasiilge tikros ziemos bei tikro salcio. Medziokle, zukle, sniego safariai motorogemis, keliones sunu ar elniu kinkiniais - egzotika ne prastesne, negu visureigiai arba kupranugariai dykumose. Tad neseniai statytas naujasis Ivalo oro uostas jau tampa per ankstas keleiviu pulkams, tiesioginiais reisais atskrendantiems is Paryziaus, Frankfurto, Maskvos ir daugelio kitu Europos didmiesciu.
 
Taciau trumpoje prezentacijai skirtoje kelioneje laiko egzotikai lieka nedaug - reikia susipazinti bei isbandyti ant sniego ir ledo naujаsias „Michelin“ padangas. Varomajai asiai skirtoji „XDN 2 Grip“ pakeis vezejams gerai pazistama „XDN Grip“. Naujosios padangos privalumai ryskiausiai atsiskleis ja naudojant sykiu su naujomis vairuojamosios asies padangomis „XFN 2 Antisplash“. Abi jos paveldejo geriausias ankstesniu kartu „Michelin“ padangu savybes ir praturtejo nauju. Kaip teige gamintojai, „XDN 2 Grip“ rida ilgesne iki 25 proc., sukibimas ant sniego ir ledo dangos geresnis mazdaug 15 proc., o su slapiu asfaltu - iki 30 proc.
 
Lietaus lasu gurksneliai – labai praktiska
Tokiu rezultatu pasiekti padejo nauja, kaip tvirtino gamintojai, revoliucine, todel, savaime suprantama, patentuota technologija, gavusi „Dvigubos bangos“ bei „Lietaus lasu gurksneliai“ pavadinimus. Po siais poetiskais vardais, pasirodo, slypi labai praktiski ir novatoriski sprendimai, ne tik gerokai prailginsiantys padangos gyvenima, bet ir turesiantys itakos eismo saugumui.
 
„XDN 2 Grip“ sudaro du eksploataciniai sluoksniai: nusitrynus pirmajam, pamazele pradeda rysketi antrasis, turintis siek tiek kitokios formos lameles, geriau tinkancias tada, kai protektoriaus gylis jau arteja prie seklumos. Priekines asies padangu „XFN 2 Antisplach“ didziausia naujove - isorineje jos puseje suformuotas specialus ziedas, nukreipiantis zemyn ratu pakeltus vandens purslus, lietui lyjant be gailescio „prausiancius“ lenkiancius arba lenkiamus automobilius.
 
Daugeliui susirinkusiuju ilgoki, technine terminologija gausiai „pasudyti“ naujosios technologijos komentarai buvo sunkiai suvokiami, o stai jos rezultatus akivaizdziai galejai matyti paprastuciame, netgi primityviame, taciau itin efektingame demonstraciniame stende. I ji ideta testuojamos padangos lopineli galima veikti ivairia jega skirtingomis kryptimis, taip imituojant padanga veikiancias apkrovas posukyje. Sio nesudetingo prietaiso pagalba matai, kaip kai kuriu padangu lameles „posukyje“ ima liestis su keliu kur kas mazesniu pavirsiumi, negu „riededamos“ tiesiai. Tuo tarpu naujuju „Michelin“ padangu protektorius prie kelio prilimpa visu plociu ir kiek besistengtum pakreipti lameles kampu - nepavyksta.
 
Visa tai - teorija, o kaip praktika?
Bene ispudingiausiai atrode vazinejimas iki zvilgesio siaures veju nupoliruotu ledu „Michelin“ bandymu centre. Iki siol buvau tikras, kad tokiu testavimu pagrindinis „instrumentas“ - vairuotojas bandytojas ir jo pojuciai, spidometras, gal dar chronometras. Taip is tikruju buvo ikikompiuterineje eroje.
 
Dabar kompiuteris fiksuoja tokius pokycius automobilio judejimo trajektorijoje, kokiu zmogus nepajegia pajusti, tad konstruktoriai gavo labai subtilu instrumenta, leidzianti objektyviai nustatyti padangos sukibimo su bet kokiu kelio pavirsiumi lygi. Ir pasirode, kad 3-5 proc. blogesnio sukibimo vairuotojas fiziskai nepajunta, tad, zinoma, ir nesiima jokiu priemoniu automobilio judejimo trajektorijai koreguoti. Tuo tarpu 15-30 proc. didesne ar mazesne sukibimo jega matoma „plika akimi“.
 
Testavimui suformuotas gal kokiu 100 m skersmens ledo ziedas, taciau bandomieji vaziavimai vyksta jo viduje esanciame perpus mazesniame. Sunkvezimiui vaziuojant mazuoju ziedu pirma karta minimaliu greiciu, kompiuteris vaizdo ekrane brezia jo judejimo trajektorija. Tai etalonas, su kuriuo bus lyginamos vaziavimu didesniu greiciu kreives. Toliau sulig kiekvienu ratu greitis laipsniskai didinamas, kol pagaliau sunkvezimis tampa nevaldomas ir pries vairuotojo valia „iskeliauja“ i didiji zieda. Tai ir yra „tiesos momentas“, nusakantis tikraja padangos kokybe. O atsiauriu veju nupoliruotas Ivalo ledas, beje, tokio slidumo, kad ieskodamas geresnio  fotografavimo rakurso nuciuozes 4-5 zingsnius, bematant pasigailejau savo neapdairumo ir emiau dairytis, kaip cia saugiai apsisukus ir fotoaparato nesukulus pargrizti ant ziedo pakrastyje sustumdyto sniego.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
Bandymai ant suvazineto sniego dangos nebuvo tokie ispudingi - tereikejo nugaleti instinktyvu desines kojos sokinejima nuo akceleratoriaus ant stabdziu pedalo. Gyvatukas, „briedzio testas“, staigaus kelio posukio imitacija po keliu vaziavimu numatytu marsrutu atrode tokie pat iprasti, kaip ir ant sauso asfalto. Siek tiek pasitrenirave zurnalistai netgi surenge programoje nenumatytas varzybeles, kas greiciau iveiks trasa. Be abejo, toks padangu testavimas butu buves kur kas efektyvesnis, jei jo organizatoriai butu sudare galimybes lygiagreciai isbandyti kitu gamintoju ar netgi ankstesniu kartu „Michelin“ padangas. Taciau, kaip pajuokavo vienas is sios prezentacijos vadovu, jei mes zinotume, kiek toks renginys kainuoja...
 
Sito mums, zinoma, niekas nepasake, bet ir taip buvo aisku - daug. Vis delto ne jis man tapo geriausia „Michelin“ kompanijos gaminiu reklama. Viena rudeni teko su „Volvo FH 12“ lietui pliaupiant vaziuoti per Lenkija, kai staiga is salutinio kelio issoko „Polonezas“. Kai vilkikas pagaliau sustojo ir vairuotojas jau galejo istarti zodi, jis tepasake: „Jei ne mislenai, dabar jau nebutu arba musu, arba to uzsiziopsojusio lenko.“ Ta karta namolio visi parvaziavome gyvi ir sveiki, nes „Michelin“ kokybes ribos leido tai padaryti.
 
Kestutis Bruzgelevicius
www.komtrans.lt