Simuliatorius - testas ateities sunkvežimiams ir jų vairuotojams

Miuncheno technikos universitetas (TU) bei MAN automobilių gamintojai sukonstravo ir ant specialios platformos įrengė dinamišką sunkvežimio vairavimo simuliatorių, apie kurį informaciją paskelbė Vokietijos transportininkams skirta spauda.

Tokio įrenginio idėja - ne naujovė. Pirmasis automobilių vairavimo simuliatoriaus prototipas pasirodė JAV penktajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje. Suprantama, tuometinė įranga dabar atrodo labai primityvi: prie automobilio kabiną primenančių stendų su vairu ir pedalais būsimieji vairuotojai nespalvoto vaizdo televizoriaus ekrane stebėdavo judančią automagistralę su besikeičiančiomis eismo sąlygomis, tačiau konkretūs kursantų veiksmai demonstruojamam vaizdui įtakos neturėjo.
Po 20 metų „Volkswagen“ gamintojai buvo sukūrę tobulesnį vairavimo simuliatorių su siūbuojančia įranga, kuri imituodavo važiavimą posūkiuose.
 
Naujausias simuliatorių technikos pasiekimas - Miuncheno TU įranga su MAN TG-A kabina. Ji, kaip ir „DaimlerChrysler“ simuliatorius, priklauso naujausiems dinamiškiems įrenginiams su judančia kabina.
 
Pasak konstruktorių grupės vadovo prof. dr. Berndo Heissingo, per artimiausius 40 metų transporto priemonėms valdyti vairuotojų dar reikės. Tad kol žmonės sėdi prie vairo, konstruktoriai privalo atsižvelgti į visas vairuotojų galimybių ribas ir psichologines ypatybes. Transporto priemonių tobulinimo tikslas - padidinti jų saugumą ir patikimumą bei pagerinti kokybę. Komforto privalumai, protinga pavarų dėžė ar vairuotojo elektroninis asistentas - tai ne konstruktorių humanitarinė pagalba. Pirmiausia, tai - priemonė geresnėms vairuotojų darbo sąlygoms sudaryti.
 
Į kelią – be rizikos                                                                                                                   
Vairavimo simuliatoriaus konstruktoriai tikisi, kad šia įranga jiems pasiseks išsiaiškinti santykio „žmogus - mašina“ optimalų derėjimą. Todėl simuliatorius fiksuoja vairuotojo regos prisitaikymo galimybes prie staigiai besikeičiančio peizažo ir skirtingų eismo sąlygų, pulso dažnį, reakcijos trukmę iki konkrečių veiksmų. Vienas iš svarbiausių simuliatoriaus privalumų - kritinėms eismo situacijoms modeliuoti ir joms keisti reikia palyginti nedidelių išlaidų ir svarbiausia - jokios rizikos nei vairuotojui, nei transporto priemonei. Įranga tiksliai fiksuoja, kaip įvairiose situacijose elgiasi patyrę kelių asai ir pradedantys vairuotojai. Iš vaizdo įrašų bei vairuotojų ir testuotų jų anketų mokslininkai gali daryti svarbias išvadas ir panaudoti jas technikai tobulinti.
 
Pasak MAN plėtros vadovo Eberhardo Hippo, naujausius konstrukcijos elementus galima būtų išbandyti ir be simuliatoriaus, tačiau tai užimtų gerokai daugiau laiko ir būtų gana rizikinga. Glaudžiai bendradarbiaujant Bavarijos automobilių gamintojams ir mokslininkams, simuliatorius buvo sukurtas per trejus metus. Apskaitos duomenų centrui naudojamas paprastas kompiuterių tinklas, tačiau vaizdo įranga kur kas sudėtingesnė. Penki projektoriai, kurių kiekvienas valdomas atskira duomenų apskaitos įranga, apie vairuotojo darbo vietą sukuria 2,90 m aukščio ir 210 laipsnių asimetriškos erdvės vaizdą.
 
Simuliatoriaus branduolį sudaro MAN TG-A kabina ir 2 metrų aukščio platforma, kurią ant 6 atramos taškų siūbuoja elektros varikliai. Taip sukuriami identiški kaip ir normalioje kabinoje judesiai, atsirandantys važiuojant posūkiuose, įsibėgėjant arba mažinant greitį. Testuojamam vairuotojui suteikiama galimybė važiuoti virtualia 200 km ilgio trasa, nusidriekiančia automagistrale, vieškeliais ir miestų gatvėmis. Posūkiuose ar sankryžose prieš vairuotoją keičiasi ne tik peizažas: imituojant išcentrinės jėgos poveikį, atitinkamai pasvyra ir kabina, kurioje įtaisyti jautrūs matavimo prietaisai fiksuoja vairuotojo pasvirimo judesį ir dėl to padidėjusią apkrovą. Tačiau simuliatoriui „važiuojant“ net ir ekstremaliausiomis eismo sąlygomis, kabinos judėjimo diapazonas yra apribotas iki 60 cm. Tai sudaro galimybę imituoti palyginti nestiprius transporto priemonių susidūrimus, kurių metu virtualaus smūgio jėgą gali pajausti ir TG-A kabina, ir joje sėdintis vairuotojas.
 
Bandomasis važiavimas
MAN TG-A 18.430 simuliatorių gali išbandyti ir patyręs, ir būsimasis sunkvežimio vairuotojas, neturintis teisės vairuoti transporto priemonės, nors „važiuojama“ ir automagistralėmis, ir miestų gatvėmis.
 
Bandytojas, įlipęs į kabinа, pirmiausia turi įvertinti aplinkybes, apsunkinančias įprastas sąlygas. Už jo nugaros - tentinė puspriekabė, kurios bendrasis svoris su vilkiku - 40 tonų. Įvertinti aplinkybes bandytojui padeda iš trijų monitorių sudaryti atgalinio vaizdo veidrodėliai. Per juos vairuotojas stebi, kaip paspaudus vieną mygtuką valdymo pulte, krovinys atsiduria puspriekabėje. Paleidęs D20 „Common-Rail“ variklį, vairuotojas išgirsta jo gausmą, pajunta nedidelę vibraciją ir stebi greitai besikeičiančias ne tik oro, bet ir skirtingo paros meto eismo sąlygas. Atleidžiamas rankinis stabdys, paspaudžiamas akceleratoriaus pedalas ir kelionė prasideda.
 
Starto vieta - plento ruožas, kuriame tuojau pat užfiksuojama ir pirmoji bandytojo klaida. Išvažiuodamas iš šalikelės į pagrindinę eismo juostą, vairuotojas pamiršta žvilgtelėti į galinio vaizdo veidrodėlį. Laimė, paskui važiavęs lengvojo automobilio vairuotojas laiku pastebi netikėtai atsiradusią kliūtį ir spėja sumažinti greitį. Pro vilkiko kabinos langus šmėkščiojantis peizažas primena tikrovę. Laikantis pasirinktos eismo juostos, nuolat būtina šiek tiek koreguoti važiavimo kryptį. Tai imituoja gana tikrovišką eismo situaciją, tiesa, čia nėra pėsčiųjų, dviratininkų ir motociklininkų.
 
Po to scenarijus netikėtai pasikeičia - važiuojama žiemos sąlygomis. Jas sukuria prie simuliatoriaus centrinio valdymo pulto sėdintis darbuotojas, perjungdamas specialią svirtelę. Atsargiai! Priekyje matyti balta kelio danga, vadinasi, gali būti slidu. Tačiau išsigąsta be reikalo: slidžios kelio dangos imitacijos programoje dar nėra. Dešinėje kabinos pusėje įtaisytame plačiakampiame galinio vaizdo veidrodėlyje vairuotojas mato ne tik savo vilkiko tempiamą puspriekabę, bet gali stebėti ir kolegų - kitų sunkvežimių vairuotojų - veiksmus. Štai vienas iš jų, manevruodamas staigiame posūkyje, kliudo net keletą kelio ženklų ir juos suploja, tačiau visiškai be garso. Tokia virtualaus bandomojo važiavimo tikrovė…
 
Parengė Tomas LABŽENTIS
www.komtrans.lt