Europadėklai – idealus logistikos sprendimas (II)

Įvairiuose pasaulio žemynuose ir šalyse kol kas nėra sutarimo dėl medinių padėklų dydžių. Štai Šiaurės Amerikoje naudojami 10 standartinių dydžių padėklai, Azijoje populiariausi 2 dydžiai, Europoje – 4. Didžiojoje Britanijoje pirmenybė teikiama 1200 x 1000 mm EUR 2 standartą atitinkantiems padėklams, kuriais patogiausia gabenti prekes jūriniais konteineriais. Prancūzijoje ir Olandijoje populiariausias EUR 3 standartas, dar vadinamas pramoniniu (1000 x 1200 mm).

Standartai – pasaulio rinkoje
Pagal dažniausiai naudojamus padėklų standartus pasaulio rinką sąlyginai galima suskirstyti į tris dalis:
1. Šiaurės Amerika – 48,00 x 40,00 colių (1219 x 1016 mm) padėklai
2. Azija – 1100 x 1100 mm padėklai
3. Europa – 800 x 1200 mm (EUR) ir 1000 x 1200 mm (EUR 3) padėklai.
 
Per Aziją iki kengūrų šalies
Siekiant suvienodinti įvairiose pasaulio šalyse naudojamų padėklų standartus, 2007 m. sausio 3 d. Kinijoje vykusiame Europos padėklų asociacijos EPAL kongrese šios šalies padėklų asociacijos CPA (China Pallet Association) atstovai priėmė svarbų sprendimą – naudoti dviejų pagrindinių dydžių padėklus: EUR 3 standartą atitinkančius 1000 x 1200 mm ir populiariausius Azijoje 1100 x 1100 mm padėklus. Beje, pastarojo dydžio Azijos standartą atitinkantys padėklai naudojami ir Japonijoje. Jie tinka jūrų konteineriams, kurių plotis 1143 mm.
 
Europos padėklų asociacija EPAL (European Pallet Association) nuo 2007 m. liepos įžengė ir į Australiją. Čia vietinė verslo įmonė gavo EPAL licenciją gaminti europadėklus.
 
Gaminti ir remontuoti europadėklus penktajame žemyne – dalis EPAL strategijos, kuria siekiama išplėsti pasaulyje Europoje funkcionuojančią padėklų keitimo sistemą ir praturtinti ją naujais padėklų tipais.
 
Visi Australijoje, kaip ir Europoje, pagaminti ir suremontuoti padėklai, turės EPAL ir EUR ovaluose iš kairės ir dešinės pusės išdegintas žymas. Vidurinėje bus nurodomas sutrumpintas šalies pavadinimas AUS, gamintojo kodas ir gamybos metai bei mėnuo.
 
Europadėklų keitimo problemos
Per pastaruosius metus Ukrainos ir kitų NVS šalių krovinių gavėjų sandėliuose susikaupė europadėklų kalnai. Kai kas juos išmeta, kai kas sudegina, tačiau daug kas sandėliuoja (gaila turto!) ir susiduria su problemomis.
 
Padėklai kainuoja nepigiai, tačiau, pasak vežėjų, vežioti juos vietoje krovinio – nuostolinga.
 
Dauguma krovinių vežėjų nenoriai padėklus grąžina. Pirmiausia priekaboje jų neįmanoma padėti taip, kad netrukdytų, o užimti vietą, skirtą kroviniams, niekas nenori. Ypač dabar, kai visoje Europoje drastiškai kyla degalų kainos ir sparčiai auga krovinių gabenimo automobiliais savikaina.
 
Atsižvelgiant į tai, kad kiekvienas europadėklas, priklausomai nuo jo tipo ir būklės, kainuoja daugiau nei 10 eurų, šios medinės taros grąžinimas galėtų būti pelningu užsiėmimu. Speciali po puspriekabe įtaisyta dėžė padėklams padėtų išspręsti daugelio vežėjų problemas, kurie seniai galvoja, kaip gabenti šią medinę tarą. Kai kurių transporto įmonių vadovų skaičiavimais, atsižvelgiant į dabartinę medinių padėklų kainą, speciali dėžė atsipirktų per du–tris mėnesius, po to ji jau duotų pelną po kiekvieno reiso.
 
Daugelis logistikos ir transporto specialistų jau įvertino šio verslo perspektyvą – apie tai liudija daugybė skelbimų ir reklaminių skydų prie Ukrainos, Lenkijos ir daugelio kitų šalių magistralinių kelių. Nors supirkėjai už europadėklus siūlo žemiausias kainas, tačiau vežėjas su transporto priemone, turinčia specialią dėžę padėklams, per vieną reisą galėtų gauti nuo 500 iki 700 eurų.
 
Tuščių padėklų gabenimo patirtis Europoje
Vežėjams, susiduriantiems su padėklų keitimo problemomis, vertėtų pasinaudoti užsienio valstybių, kuriose ši problema seniai išspręsta, partnerių patirtimi. Ten padėklams gabenti seniai naudojamos specialios dėžės, montuojamos po sunkvežimio priekaba ar puspriekabe. Šiose užrakinamose dėžėse, priklausomai nuo jų konstrukcijos ir dydžio, galima sudėti 26, 30 ar net 36 padėklus. Tokios talpos dydis pasirenkamas atsižvelgiant į naudingą priekabos tūrį ir leidžia sukrauti visą grąžinti reikalingą tarą, kuri lieka po reiso iškrovus prekes.
 
Daugelyje Europos šalių padėklams skirtos dėžės jau seniai parduodamos ne tik mažmeninėje prekyboje, bet, klientui pageidaujant, pagal užsakymą montuojamos kaip papildoma įranga gaminant naujas puspriekabes. Padėklų dėžės gaminamos iš cinkuoto lakštinio plieno, pasižyminčio atsparumu korozijai. Ši jų savybė itin svarbi, kadangi tarp ratų įtaisytą dėžę nuolat veikia vanduo ir purvas, o žiemą – dar ir druskos.
 
Kiekviena padėklams skirta dėžė turi po dvi nepriklausomas viena nuo kitos sekcijas, po vieną nuo kiekvienos borto pusės. Dėžių ertmės atskirtos pertvara, o padėklai jose kraunami šachmatų lentos tvarka. Sekcijų viduje įtaisyti guminiai amortizatoriai, sumažinantys padėklų slankiojimo galimybę važiuojant – taip saugomi ne tik padėklai, bet ir dėžės.
 
Padėklų sekcijoms sandariai uždaryti įtaisytos šoninės durys su hermetiškais guminiais tarpikliais. Jos užrakinamos dviem spynelėmis, kuriose numatyta speciali vieta muitinės plomboms. Tai ypač patogu: gabenant tuščius padėklus kaip deklaruojamas prekes nebereikia papildomų muitinės procedūrų – taip sutaupomas laikas kertant valstybių sienas.
 
Padėklų sekcijų durelės turi specialius kreiptuvus, leidžiančius jas sustumti po dėže. Taip nebeužimama papildoma vieta iš šono ir netrukdoma pakrovimo – iškrovimo darbams. Kadangi šoninės durelės gaminamos išilginio štampavimo būdu, jos padidina ne tik visos padėklų dėžės tvirtumą, bet ir tarnauja kaip patikima šoninė apsauga nuo palindimo po priekaba.
 
Padėklų dėžė, priklausomai nuo jos tipo ir talpos, kainuoja 950 – 970 eurų. Šis nesudėtingas įtaisas ne tik efektyviai didina transporto priemonės funkcionalumą ir tampa ypač patogus vežėjams, dirbantiems su nuolatiniais klientais, pageidaujančiais gabenti krovinius ant europadėklų, bet ir pasitarnauja eismo saugumui.
 
Parengė Tomas LABŽENTIS
www.komtrans.lt