Naudoti sunkvežimiai su garantija

Krizė daugelį šalies vežėjų nuleido ant žemės, tad įmonės stengiasi gerai pasverti daromas investicijas ir vietiniams vežiojimams vis dažniau dairosi naudoto, tačiau kokybiško sunkvežimio. Jį gana lengvai galima įsigyti kad ir interneto pagalba, tačiau toks pirkimo būdas yra loterija, kurioje vienam kitam žaidėjui gali ir nepasisekti. Kur kas mažiau rizikos tokią transporto priemonę įsigyti talkininkaujant gamintojų oficialiesiems atstovams. Tai, be abejo, kainuos šiek tiek brangiau, negu dalyvavimas loterijoje, nes bandymas išvengti rizikos taip pat turi savo kainą.

Ko reikia perkančiam naudotą automobilį? Iš principo – labai nedaug: pasitikėjimą keliančio pardavėjo, galimybės rinktis ir tinkamos prekės už priimtiną kainą. Viskas!
 
Deja, tas „labai nedaug“ išauga į dideliausią kalną problemų, vos tik pabandysi norimą daiktą įsigyti. Pabandęs keletą variantų, netrukus pamatai, jog principai – sau, o realybė – sau. Tai nesusisiekiantys indai, tačiau tarp jų tiek daug vidinių prieštaravimų, jog pagaliau supranti – laisvė  tai suvokta būtinybė įsigyti tai, ko neplanavai. Ir vietoje planuoto įsigyti konkrečios markės automobilio tavo kieme gali atsirasti kas tik nori...
 
Bet šiuolaikinės informacinės technologijos gali gerokai palengvinti šios užduoties sprendimą. Internete gausu tinklapių, kuriuose skelbiama apie parduodamą naudotą komercinę transporto techniką. Vienus iš jų rengia patys gamintojai, kitus – gamintojų sukurtos specializuotos įmonės. Vienas iš tokių tinklapių privalumas – norimą transporto priemonę gali rinktis iš siūlomų ne tavo gyvenamoje šalyje, o visoje Europoje. Kitas – eliminuojama rizika, visada dalyvaujanti perkant bet kokį naudotą daiktą:
 
 UAB “Adampolis” Vilniaus filialo darbuotojai, dalyvaujantys MAN koncerno tarptautinėje programoje MAN I TopUsed  taip komentuoja jų teikiamą paslaugą: „. Kad sunkvežimiai su MAN I TopUsed ženklu bus verti pasitikėjimo, rodo tai, jog visoms parduodamoms naudotoms transporto priemonėms bus taikoma 6 mėn. arba 50 000 km garantija. Naudotą automobilį galima įsigyti ne tik išperkamosios nuomos būdu, bet ir pasirinkti kitus palankius finansavimo sprendimus, sudaryti serviso ir priežiūros sutartis.
 
Kiekvienas naudotas automobilis prieš parduodant bus nuodugniai patikrintas oficialiame MAN servise pagal visus MAN techninės apžiūros reikalavimus, klientams bus pateikiama dokumentuota eksploatacijos istorija, duomenys apie jo techninę būklę. Garantiniu laikotarpiu automobiliams galios ir nemokama 24 valandų techninė pagalba visoje Lietuvoje“.
 
Tiek sužinojau apsilankęs UAB “Adampolis”. Tačiau, prisipažinsiu, sausoka ir reklamine dvasia dvelkianti informacija apie naująją paslaugą entuziazmo nekėlė: naudotas daiktas vis dėlto yra naudotas, o mano dalyvavimų loterijose patirtis entuziazmu dėl tokio sumanymo netryško. Nors garsiai to ir nesakiau, tačiau abejonės mano veide matėsi, ko gero, pernelyg aiškiai, tad netrukus saujoje turėjau dvejus raktus nuo kieme stovėjusių pardavimui paruoštų sunkvežimių.
 
Vienas apynaujis 2007-ųjų laidos MAN TGL 8.185, nuvažiavęs vos 50 tūkst. km., antrasis – šiek tiek vyrėlesnis 2005-ųjų gamybos MAN 12.220, spėjęs nuriedėti per 200 tūkst. km. Abu kietašoniai furgonai su priekyje sumontuotomis lingėmis, gale – oro pagalvės ir lftai, tik vieno keliamoji galia 1000 kg, kito – 1500. Abiejų visi diskiniai stabdžiai su ABS, 6 pavarų mechaninės greičių dėžės.
O štai skirtumų tarp jų šiek tiek daugiau: jaunesniojo modelio bendroji masė – 8400 kg, keliamoji galia – 4200 kg ir keturių cilindrų 180 AG common rail Euro 3 variklis; vyresniojo bendroji masė beveik 12 t, keliamoji galia 5140 kg ir 220 AG 6 cilindrų Euro 3 variklis. Beje, pastarojo kabina su viena miegama vieta. Miegoti joje, o ypač ne itin erdvioje kabinoje ruoštis miegui, malonumas menkas, tačiau bėdai prispyrus vis dėlto geriau negu “kaboti” ant vairo ar bandyti išsitiesti per abi sėdimas vietas. Tačiau tai detalės, tegu kartais ir labai svarbios. Šiuo atveju kur kas įdomiau, ko verti šie sunkvežimiai ir kiek jie dar galės tarnauti?
 
Kelionę po Vilniaus apylinkes pradedu “senuku” dvylikatoniu. Kad jis morališkai pasenęs pamatai vos sėdęs prie vairo: senoviškas kvadratinis-lizdinis prietaisų skydelis, garsus ir gerokai vibraciją keliantis dyzelis, “mediniai” ir sunkiai (kol įpranti) prognozuojami stabdžiai… Tačiau po kokių 15 min. varikliui įšilus vibracija rimsta, šviesus prietaisų skydelis pasirodo esąs labai informatyvus, tik su stabdžiais vis nepavyksta susitarti. Stabdo jie be priekaištų, tačiau būtų tarsi su slenksčiu: iki jo – mažai efektyvūs, už jo – gali išlėkti pro priekinį langą.
 
Užbėgdamas už akių pasakysiu, jog TGL stabdžiai atrodė kur kas geresni: jiems reikia mažiau jėgos ir gali lengvai prognozuoti lėtėjimo pagreitį. Užtat 6 cilindrų “senuko” variklis dirbo be priekaištų: didesnis sukimo momentas leido ir greičiau įsibėgėti, ir mažiau teko makaluoti pavarų svirtimi. Keturcilindris TGL, tegu ir common rail sistemos, šiek tiek subtilesnis ir labiau mėgsta žaidimą pavarų svirtimi.
 
Radęs švaresnę poilsio aikštelę (o Vilniaus rajone tai nelengvas dalykas), bandau iš arčiau susipažinti su parduodamais sunkvežimiais. Ir čia “senukas” dar kartą nustebina: visur švarus, tvarkingas, neapibraižytas, neaplaužytas, niekas jame nebilda, netraška, nebarška, matyt, labai jau tvarkingo vairuotojo būta.
Žinoma, laikas ir atlikti darbai vis dėlto kai kur paliko randų, ypač tose vietose, kur darbavosi ne vairuotojas, o krovikai: tai šen, tai ten apiplyšusios amortizacinės gumos, kroviniai kai kur apgadinę grindis ir sienas, kai kur ima veržtis rūdys. Tačiau nuostoliai palyginti nedideli ir po nedidelio kosmetinio remonto, kurį tvarkingas vairuotojas gali atlikti ir savo jėgomis, šis sunkvežimis dar ilgai riedės mūsų keliais.
 
O štai TGL pasisekė mažiau. Nors jo odometre vos pusšimtis tūkstančių kilometrų, salonas jau neatrodo šviežias, nelygiame kelyje savo kalbą pradeda plastmasinės detalės, kurių šiuolaikiniuose automobiliuose kur kas daugiau, negu gamintuose anksčiau.
 
Žinoma, TGL techniškai tobulesnis, motoras tylesnis ir vairo, sankabos pedalų bei pavarų svirties vibracija mažesnė, tačiau, tiesą pasakius, daugeliu kitų dalykų “senukas” niekuo nenusileidžia keleriais metais jaunesniam ir modernesniam varžovui. Jeigu įmonei įvaizdis nėra pirmaeilės svarbos reikalas, vaikytis naujųjų modelių nėra jokios prasmės.
 
Perkant naudotą sunkvežimį, kaip parodė šie MAN, kur kas svarbiau, į kokias rankas jie buvo pakliuvę “ankstesniame gyvenime” ir kokio lygio kosmetinio remonto jiems reikės. Neabejoju, jog firminiai MAN servisai techniškai juos parengė be priekaištų, ir techninę apžiūrą jie pereitų iš pirmo karto, tačiau kai kur pavalyti, padažyti, “papudruoti” vis dėlto reikės. Užtat paskui galima suskaičiuoti, kiek tūkstančių litų sutaupyta…
 
Kęstutis Bruzgelevičius
www.komtrans.lt