IVECO „Stralis CNG”

FIAT konstruktoriai pertvarkė „Cursor – 8” variklį pagal Miller´io ciklo (“Miller Zyklus”) principą galintį naudoti suslėgtas gamtines dujas CNG (Compressed Natural Gas) ir pritaikė jį sunkvežimiui IVECO „Stralis”. Skaitytojus supažindiname su modifikuotos dujinės jėgainės veikimo principu ir jos techniniais duomenimis bei pritaikymo galimybėmis sunkiasvorėms transporto priemonėms.

Dujomis varomi sunkvežimiai tylesni už savo dyzelinius pirmtakus, tačiau jiems trūksta galios, - tokia skeptiška nuomonė paplitusi ir apie CNG naudojančius variklius, kurių pritaikymas sunkiųjų sunkvežimių segmente iki šiol tebėra išimtis.
 
Į IVECO sunkvežimių gamintojo programą tokios jėgainės įtrauktos jau senokai. Po atliktų bandymų aišku, jog 272 AG ir 1100 Nm sukimo momentą pasiekiantys dujiniai varikliai labiau tinka ne vilkikams, o sunkvežimiams be priekabų – prekybos, aptarnavimo sferos, komunalinio ūkio tarnybų transportui ir pan. Tačiau FIAT  inžinieriai atkakliai dirba ir mažindami temperatūrą degimo kameroje iš šešių cilindrų ketina išspausti daugiau galios. Konstruktoriai įsitikino: kuo ji mažesnė, tuo efektyviau funkcionuoja oro pripūtimo ir degimo procesai.
 
Miller´io ciklas
Dabar konstruktoriai vėl prisiminė  Ralph´ą Miller´į,  kuris 1940 m. įregistruotu patentu modifikavo keturtakčio Otto (benzininio) variklio veikimo principą taip, kad įleidimo vožtuvas įsiurbimo takte užsidaro ženkliai vėliau – tuo metu, kai stūmoklis jau pakartotinai vėl kyla aukštyn. Rezultatas – mažesnis suslėgimas ir tuo pačiu mažesnė mišinio temperatūra. Pritaikius šio primiršto ciklo principą, dujų vožtuvų skirstymo mechanizmo parametrus, pripūtimo slėgį ir įpurškimo kiekį galima sureguliuoti taip, kad agregatas pasiektų didžiausią galią. Ir, žinoma, pagal galimybes naudotų mažiausiai degalų.
 
„Cursor – 8 CNG“ variklis
FIAT konstruktoriai modifikavo „Cursor – 8” variklį, pritaikydami jį naudoti suslėgtas CNG dujas. Nuo praėjusios vasaros IVECO klientams gali būti pasiūlytos tokios serijinės dujinės jėgainės, pasiekiančios maksimalią 330 AG galią ir 1300 Nm sukimo momentą.
 
Dujinis CNG „Cursor 8“ variklis iš principo dirba kaip ir dyzelis, tik aukštesniais sūkiais. Maksimalus sukimo momentas ir didžiausia galia pasiekiama, esant apie 1800 aps./min. Šiek tiek spustelėjus akceleratoriaus pedalą, iš vietos galima pajudėti ir antrąja pavara.
 
Toks variklis itin tinkamas 25 tonų bendros masės automobiliams, tačiau iš principo galėtų sukti ir 40 tonų autotraukinio ratus, ypač lygumų keliuose. Vis dėlto 330 AG gali pasirodyti mažoka kai tenka važiuoti kalnuotose vietovėse, nesvarbu kokie degalai naudojami. Taigi konstruktorių nuomone „Stralis CNG“ sėkmingiausiai gali būti pritaikytas priemiesčių ir miestų zonose prekėms išvežioti kaip distribucinis sunkvežimis.
 
Techniniai duomenys
Skaitytojams, susidomėjusiems IVECO „Stralis CNG“ galimybėmis, pateikiame išsamius techninius duomenis.
Variklis: IVECO Cursor 8F2G, vandeniu aušinamas šešių cilindrų keturių taktų Otto variklis, pritaikytas naudoti suslėgtas gamtines dujas CNG. Nuoseklaus išdėstymo daugiataškė (multipoint) įpurškimo sistema, keturi vožtuvai cilindre, vožtuvų reguliavimas pagal „Miller Zyklus“ principą. Turbokompresorius, įpučiamo oro aušinimas, elektroninis uždegimas, deguonies kiekio išmetamosiose dujose daviklis (lambda zondas), išmetamųjų dujų emisija atitinka EEV reikalavimus.
Cilindro skersmuo ir eiga: 115 x 125 mm
Tūris: 7790 kub. cm
Galia: 243 kw (330 AG), esant 1785 aps./min.
Sukimo momentas: 1300 Nm, esant 1200 - 1785 aps./min.
Vidutinis cilindrų greitis: 10 m/s, esant nominaliam sukimosi dažniui
Variklio (sauso) svoris: 775 kg
 
Tomas LABŽENTIS
www.komtrans.lt