Alternatyvūs degalai = ekonomija + ekologija

Nuolat brangstant dyzelinui, krovinių ir keleivių vežėjai jau seniai ieško alternatyvių degalų pritaikymo galimybių. Viena iš tokių degalų rūšių – dujos. Vienos iš jų žinomos kaip propano ir butano suskystintų dujų mišinys LPG, kitos – kaip gamtinės suslėgtosios dujos CN. Kuo skiriasi ir kuo panašios LPG ir CNG dujų pritaikymo ir jų naudojimo galimybės sunkiasvoriuose sunkvežimiuose ir autobusuose?

LPG dujoms pritaikyti „Greentech“ varikliai
Dar visai neseniai suskystintų dujų naudojimas buvo tik transporto priemonių su benzininiais varikliais privilegija. Tačiau jau netolimoje ateityje dėl propano ir butano suskystintų dujų mišinio LPG (Liquified Petroleum Gas) kainos jas masiškai galima bus naudoti ir sunkvežimiuose bei autobusuose, iki šiol eksploatuojamuose su nuolat brangstančiu dyzelinu.
 
„Greencar GmbH“ kartu su variklių gamintoju „Bücker + Essing“ iš Lingeno (Vokietija) sukūrė ir įgyvendino technologiją, kurios dėka dyzeliniai varikliai ekonomiškai ir efektyviai gali būti pritaikyti naudoti ir suskystintas dujas. Šis darbas eksperimento dalyviams kainavo daugelį įtempto darbo metų ir milijonines sumas. Projekte dalyvavo naujausių technologijų specialistai, dujų eksploatavimo ekspertai, variklių gamintojai, o taip pat Heidės ir Flensburgo aukštųjų mokymo įstaigų elektrotechnikos bei variklių technologijų mokslininkai.
 
Pasak „Greencar“ komercijos direktoriaus Ingo Börner’io, projekto įgyvendinimo rezultatas buvo netikėtas ir patiems jo dalyviams. Sumontavus „Bücker + Essing“ pertvarkytą dyzelinį variklį, iš karto išryškėjo jo pranašumas: mažesnės išlaidos degalams ir mažesnė aplinkos tarša. Transporto priemonių naudotojams atsivėrė galimybės važiuoti ne tik pigesniais degalais, bet ir už kiekvieną kilometrą mokėti mažesnius automagistralių mokesčius. Suskystintomis dujomis varomi sunkvežimiai atitinka EEV ekologinės klasės – šiek tiek aukštesnės nei Euro 5 –reikalavimus.
 
Dujiniai „Mercedes-Benz“ ir MAN sunkvežimiai                                                                                                                                                                            
Suskystintoms dujoms naudoti pirmiausia buvo pritaikyti populiariausi šešių cilindrų V formos „Mercedes-Benz “ ir vienaeiliai šešių cilindrų MAN varikliai, kiti modeliai kol kas laukia savo eilės. Specialistams tik per keletą metų pavyko išspręsti kai kurias iš pirmo žvilgsnio lyg ir paprastas problemas, tačiau tam prireikė vos ne genialių sprendimų.
 
Viena iš problemų – kaip aukšto suspaudimo laipsnio dyzelinį variklį su savaiminio uždegimo sistema transformuoti į suskystintas dujas naudojantį agregatą, kuriam reikalingas priverstinis uždegimas nuo atskiro srovės šaltinio. Pakeisto variklio koncepcijai reikėjo pritaikyti individualaus dujų įpurškimo proceso nuoseklų reguliavimą, kuris užtikrintų ekonomišką ir švarų jų degimą. Tai įgyvendinti padėjo Heidės elektrotechnikos instituto mokslininkai, naujausių technologijų dėka pritaikę elektroninį dujų įpurškimo reguliavimą, užtikrinantį optimalų įpurškimo dozavimą ir mažiausias sąnaudas.
Pasak nuo 1963 metų dirbančios bendrovės „Bücker + Essing“ specialistų, dabar dyzelinio variklio pertvarkymas ir jo pritaikymas naudoti suskystintas dujas užtrunka apie dvi savaites. Dar apie tiek pat laiko užima dujinių degalų talpų instaliavimas ir kiti papildomi darbai.
 
Dėl šiek tiek didesnių degalų sąnaudų sunkvežimiuose montuojami didesni bakai. Siekiant sutaupyti vietos jie su papildoma apsauga dažniausiai įrengiami po sunkvežimio apačia. 660 litrų dujų talpos pakanka nuvažiuoti apie 800 kilometrų. Palyginti su dyzelino baku, dujų talpos sunkesnės tik apie 100 kg.
 
Kas, kur, kiek?
Naujiems degalams pritaikytas variklis, įskaitant ir dujų talpas, kainuoja apie 35 000 eurų. Pasak šios įrangos montuotojų, tai naudinga investicija vežėjams, kadangi išlaidos, priklausomai nuo sunkvežimio eksploatavimo sąlygų, atsipirks jau po dvejų ar trejų metų, nepaisant didesnių, tačiau ženkliai pigesnių dujų, sąnaudų.
 
Individualią ekonomijos apskaitą LPG dujas naudojančioms transporto priemonėms bendrovė „Greencar“ pateikia interneto tinklapyje www.greencar-consult.de. Visa „Bücker + Essing“ įranga yra sertifikuota, jai suteikiama dvejų metų garantija. Vienas iš svarbiausių dujoms pritaikytos įrangos privalumų, palyginti su dyzeliniais varikliais, ženkliai mažesnė kenksmingų išmetamųjų dujų emisija. Tai labai svarbu transporto priemonėms, važinėjančioms miestuose.
 
Ekologišką „Greencar“ įrangą vis dažniau pradeda naudoti ne tik krovinių, bet ir keleivių vežėjai. Pirmąjį maršrutinį autobusą su „Greencar“ pertvarkytu varikliu išbandė Pinnenbergo miesto susisiekimo paslaugų įmonė. LPG dujų pritaikymu savo transporto priemonėms jau domisi Vienos visuomeninio keleivių gabenimo įmonė, turinti per 600 autobusų. „Greencar“ turi bendradarbiavimo partnerius ne tik Vokietijoje, Austrijoje, bet ir Rumunijoje bei Vengrijoje. Artimiausiu metu užsakymų tikimasi sulaukti ir iš kitų Europos šalių.
 
Atsižvelgiant į griežtėjančius aplinkosaugos reikalavimus ir neaiškią dyzelino kainodarą, „Greentech“ varikliai dabar tampa vieninteliu sprendimu, kuriuo iš karto nušaunami du zuikiai: sunkvežimių ir autobusų eksploatacijos sąnaudos vidutiniškai sumažėja apie 20 proc., tuo pačiu sumažinama kenksmingų išmetamųjų dujų emisija, padedanti išsaugoti ekologiškesnę aplinką.
 
Svarbiausias įrangos dalis degiojo mišinio sudarymui ir jo uždegimui „Greencar“ specialistai gamina kartu su partneriais arba kai kurias iš jų modifikuoja. Pasak LPG dujų įrangos pritaikymo specialistų ir mokslininkų, jų bendras tikslas jau pasiektas: palyginti su dyzeliniais jėgos agregatais, „Greentech“ varikliai yra ženkliai ekologiškesni, tylesni ir ekonomiškesni.
 
Parengė Tomas Labžentis
www.komtrans.lt